تاثیر ترکیب گیاهی منوهلپ® بر نشانه های زودرس یائسگی: یک کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور کنترل شده با دارونما

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

نشانه های زودرس یایسگی بسیار شایع و اغلب بسیار ناراحت کننده می باشند. با توجه به افزایش روزافزون تعداد زنان با تجربه این نشانه ها در جهان و ایران، نیاز فزاینده ای به استفاده از روش هایی جهت کاهش این نشانه ها وجود دارد، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر ترکیب گیاهی منوهلپ بر کاهش شدت نشانه های زودرس یایسگی و تعداد و شدت گرگرفتگی (پیامدهای اولیه) و ارتقای کیفیت خواب و کیفیت زندگی (پیامدهای ثانویه) زنان یایسه انجام شد.

روش کار

در این مطالعه کارآزمایی بالینی دوسوکور، 100 زن 59-50 ساله شهر تبریز که از نشانه های یایسگی رنج می بردند، به صورت تصادفی به یکی از دو گروه دریافت کننده منوهلپ یا دارونما تخصیص یافتند. تصادفی سازی بلوک بندی شده طبقه ای (بر اساس مدت زمان یایسگی) با نسبت تخصیص 1:1 انجام گرفت. جهت بررسی پیامدها، مقیاس های کلیماکتریک گرین، کیفیت خواب پیتزبورگ و کیفیت زندگی ویژه یایسگی (MENQOL) و چک لیست تعداد و شدت گرگرفتگی مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 21) و آزمون های آنووا با اندازه گیری تکراری، آنالیز کوواریانس و من ویتنی یو انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

از نظر میانگین نمرات گرین، 4 و 12 هفته پس از شروع مداخله، تفاوت آماری معنی داری بین دو گروه وجود نداشت (تفاوت میانگین تعدیل شده 60/0، فاصله اطمینان 95%: 9/2- تا 0/4)، ولی میانگین رتبه تعداد گرگرفتگی (به ترتیب 003/0=p و 008/0=p) و میانگین شدت (59/0، 3/0 تا 9/0) در گروه منوهلپ نسبت به گروه دارونما بیشتر بود. از نظر میانگین رتبه نمره پیتزبورگ (29/0=p) 4 هفته و میانگین نمره MENQOL (64/0=p) 12 هفته پس از شروع مداخله تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود نداشت.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نتوانست تاثیر مثبت کپسول گیاهی ترکیبی منوهلپ بر بهبود نشانه های زودرس یایسگی را نشان دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
66 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p2587626 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!