بازتخصیص بهینه ی آب در میان مصرف کنندگان بخش کشاورزی با استفاده از الگوریتم بهینه سازی چندهدفه ژنتیک- فازی با هدف افزایش درآمد و عدالت در توزیع (مطالعه موردی: شبکه آبیاری دشت قزوین)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه کم آبی به یکی از مهم ترین دغدغه های بخش کشاورزی کشور تبدیل شده است، مشکلی که نه تنها بخش کشاورزی، بلکه بخش صنعت و حتی بخش شرب برخی مناطق کشور را تحت تاثیر قرار داده است. در سال های اخیر در پی بروز تغییر اقلیم، افزایش جمعیت و افزایش نیازها انتظار می رود شیوه توزیع آب دچار تغییر شود و بازتخصیص بهینه منابع به طور جدی مورد توجه قرار گیرد. در دهه های اخیر استفاده از روش های بهینه سازی تخصیص آب با استفاده از الگوریتم های فراابتکاری مورد توجه محققین قرار گرفته است. حقابه شبکه آبیاری دشت قزوین در ابتدای تاسیس در حدود 255 میلیون مترمکعب در سال بوده است، اما در سال های اخیر، آب تخصیص یافته به این شبکه به حدود 120 میلیون مترمکعب در سال کاهش یافته است. با توجه به این کاهش شدید، تغییری در برنامه تخصیص ذی النفعان شبکه رخ نداده و نسبت های تخصیص یافته به آن ها هم چون گذشته است. در این تحقیق از الگوریتم ژنتیک به منظور بازتخصیص بهینه آب تخصیص یافته به شبکه استفاده شد. هم چنین به منظور اعمال اهداف متعارض با یکدیگر و با توجه به قابلیت های سیستم استنتاج فازی در برآورد عوامل غیر دقیق، از روش بهینه سازی چندهدفه فازی با هدف افزایش مطلوبیت کل سیستم، شامل افزایش درآمد بهره برداران و هم چنین رعایت عدالت در بازتوزیع استفاده شده است. نتایج نشان داد استفاده از روش پیشنهادی باز توزیع آب، باعث افزایش 7/40 درصد در درآمد کل شبکه و هم چنین 5/54 درصد در عدالت توزیع آب شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 93
لینک کوتاه:
magiran.com/p2588756 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!