پیش بینی نمره گرایش به طلاق بر اساس انعطاف پذیری شناختی، تنظیم هیجانی و الگوهای شناختی رفتاری اولیه در زوج های ایرانی ساکن ایران و کانادا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

افزایش روزافزون طلاق، ضرورت مطالعه عوامل زمینه ساز طلاق را یادآور می شود. هدف از این پژوهش پیش بینی نمره گرایش به طلاق بر اساس انعطاف پذیری شناختی، تنظیم هیجانی و طرح واره های ناسازگار اولیه در زوج های ایرانی ساکن ایران و کانادا بود.

روش کار

برای انجام تحقیق کاربردی و همبستگی حاضر از بین زوجین ایرانی ساکن ایران و کانادا با سابقه 5 سال زندگی مشترک تعداد 250 نفر (زن یا مرد) به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس پرسشنامه های گرایش به طلاق جانسون و مورو (1986)، طرح واره یانگ (1990) (فرم کوتاه، ویرایش سوم،90 گویه ای)، انعطاف پذیری شناختی دنیس و وندروال (2010) و تنظیم هیجان (گراس و جان، 2003) بین آنها توزیع و جمع آوری شد. نهایتا داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج نشان داد متغیرهای خودگردانی و عملکرد مختل (001/0ρ˂، 713/0β=)، دیگر جهت مندی (001/0ρ˂، 500/0β=)، بریدگی و طرد (001/0ρ˂، 816/0β=)، و محدودیت مختل (001/0ρ˂، 231/0β=)، اثر معناداری بر میانگین نمره گرایش به طلاق در زوج های ایرانی ساکن ایران داشت و انعطاف پذیری شناختی (001/0ρ˂، 280/0-β=)، و خودگردانی و عملکرد مختل (001/0ρ˂، 251/0β=)، اثر معناداری بر میانگین نمره گرایش  به طلاق در زوج های ایرانی ساکن کانادا داشتند.

نتیجه گیری

نتایج نشان می دهد که همبستگی طرح واره های ناسازگار اولیه با نمره گرایش به طلاق در زوج های ایرانی ساکن ایران و زوج های ایرانی ساکن کانادا مثبت ومعنادار بود و همبستگی انعطاف پذیری شناختی با نمره گرایش به طلاق فقط در زوج های ایرانی ساکن کانادا منفی و معنادار بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
283 تا 293
لینک کوتاه:
magiran.com/p2589204 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!