بررسی آلودگی باکتریال سوسری ها در بیمارستان های کاشان، سال 1380

چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به شیوع گزارش شده سوسری ها و نقش آنها در حمل و توزیع عوامل مختلف بیماریزا و عدم اطلاع از نوع آلودگی باکتریایی آنها در منطقه و به منظور تعیین نوع سوسری و عوامل باکتریایی آن این تحقیق در بیمارستانهای کاشان در سال 1380 انجام گرفت.
مواد و روش ها
تحقیق به روش توصیفی (Descriptive) و بر روی 88 سوسری صید شده از سه مرکز عمده درمانی کاشان انجام گرفت. نوع سوسری، آلودگی آنها از نظر باکتری ها و میزان آلودگی سطوح خارجی و داخلی و نوع باکتری های جدا شده از آنها تعیین گردید. شیوع آلودگی در سوسری ها تعیین و میزان واقعی آن در مراکز درمانی برآورد گردید.
یافته ها
از 88 سوسری مورد بررسی 83 درصد آنها سوسری آلمانی و 17 درصد سوسری آمریکایی بودند. شیوع آلودگی در 3/44 درصد سوسری ها مشاهده گردید. در سوسری های آلمانی 5/61 درصد و سوسری های آمریکایی صددرصد به گونه ای از باکتری آلودگی نشان دادند. آلودگی سطوح داخلی سوسری ها به میزان 8/71 درصد و سطوح خارجی 2/28 درصد بود و شایعترین باکتری آنتروکوک به میزان 36 درصد و بعد استرپتوکوک به میزان 31 درصد بوده است و بیمارستان نقوی در مقایسه با سایر مراکز درمانی سوسری آلوده بیشتری به میزان 76 درصد داشت. باکتری های جدا شده از سطوح خارجی و داخلی سوسری ها عبارتند از: استرپتوکوک، استافیلوکوک کوآگولاز منفی، استافیلوکوک کوآگولاز مثبت، سودوموناس، آنتروکوک، اشرشیا کلی، باسیلوس، میکروکوک.
نتیجه گیری و توصیه: آلودگی سوسری ها به عوامل باکتریایی در بیمارستانهای کاشان نگران کننده است. لذا بررسی مداخله ای برای کاهش سوسری ها و آلودگی های باکتریایی آن را پیشنهاد می نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
30
لینک کوتاه:
magiran.com/p258991 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!