بررسی ارتباط تعداد رخدادهای خوردن، تعداد وعده های غذایی و سهم انرژی دریافتی از آنها با سندروم متابولیک در کارکنان نوبت کار و ثابت کار شرکت پتروشیمی بندرماهشهر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

مطالعات اندکی رابطه دفعات رخداد خوردن(Eating Occations:EOs) و انرژی دریافتی از وعده و میان وعده و ابتلا به سندروم متابولیک را بررسی کرده اند. این مطالعه با هدف تعیین تعداد دفعات  EOsو انرژی دریافتی از وعده و میان وعده و رابطه آن با سندروم متابولیک در کارکنان 60- 20 سال پتروشیمی بندرماهشهر طراحی و انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه مقطعی، 293 نفر ازکارکنان پتروشیمی بندرماهشهر به روش سرشماری انتخاب شدند. دریافت غذایی 3 روز]ثابت کار: 2روزکاری (روز1و2) و1روز استراحت (روز3) و نوبت کار: روز1روزکاری، روز2 شب کاری و روز3 استراحت[با پرسشنامه یادداشت غذای 24ساعته و خصوصیات جمعیت شناختی و اقتصادی- اجتماعی نوع شخصیت زمان -محور (chronotype) از طریق پرسشنامه های معتبر به دست آمد. رخداد خوردن (EOs) در این مطالعه، دریافت انرژی به مقدار 50 کیلوکالری یا بیشتر در هر ساعت از روز تعریف شد. تفاوت و رابطه تعداد دفعات EOs و انرژی دریافتی از وعده های اصلی و میان وعده ها با سندروم متابولیک به ترتیب از طریق آزمون من ویتنی و آنالیز رگرسیون لجستیک بررسی شد.

یافته ها

میانگین تعداد EOs در میانگین3 روز کارکنان نوبت کار بالاتر از ثابت کار بود (01/0p<). میانگین تعداد وعده اصلی در میانگین3 روز در کارکنان ثابت کار بیشتر از نوبت کار بود (001/0p<). میانگین کل انرژی دریافتی در روز 2 نوبت کاران بالاتر از ثابت کاران بود (01/0p<). انرژی دریافتی از وعده های اصلی در روز 3 (تعطیل) ثابت کاران بالاتر از نوبت کاران بود. انرژی دریافتی از میان وعده روز 2 و 3 و میانگین 3 روز نوبت کاران بیشتر از ثابت کاران بود (01/0p<). پس از تعدیل اثر مخدوشگرها، در نوبت کاران، احتمال ابتلا به سندروم متابولیک و اجزای آن در افراد دارای سهم انرژی دریافتی بالاتر از وعده های غذایی (اصلی و میان وعده) بالاتر بود. همچنین، یک واحد افزایش در تعداد دفعات EOs، تعداد وعده های اصلی و میان وعده ها با افزایش احتمال ابتلا به تری گلیسرید بالا و دور کمر بالا همراه بود. در ثابت کاران نیز، احتمال ابتلا به سندروم متابولیک و دور کمر بالا با افزایش تعداد دفعات EOs، تعداد میان وعده ها و سهم انرژی از وعده های اصلی و میان وعده ها، احتمال قند خون بالا با افزایش سهم انرژی از میان وعده ها، احتمال تری گلیسرید بالا و LDL-C بالا با افزایش در تعداد میان وعده ها و سهم انرژی از میان وعده ها همراه بود (05/0>p).

نتیجه گیری

یافته ها تاکید کننده اهمیت توجه به تغذیه در پرسنل نوبت کار از طریق آموزش و مداخلات تغذیه ای و شناخت عوامل خطر مرتبط با شرایط کار در کاهش خطر سندروم متابولیک و اجزای آن است.

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p2592740 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!