پیش بینی میزان مصرف دارو در بیمارستان ها با استفاده از مدل شبکه حافظه طولانی کوتاه مدت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در سال های اخیر، مدیریت زنجیره تامین دارو، به ویژه پس از همه گیری بیماری کووید-19 اهمیت بیشتری پیدا کرده است. در این مدت یکی از چالش های مهم مساله کنترل هزینه زنجیره تامین است. اگر موجودی دارو در بیمارستان ها به درستی مدیریت نشود، مشکلاتی مانند کمبود موجودی برخی داروهای حیاتی، تامین موجودی مازاد، افزایش هزینه ها و درنهایت نارضایتی بیماران را به دنبال خواهد داشت.

مواد و روش ها

در این پژوهش سعی شده است تا با استفاده از الگوریتم های یادگیری عمیق، نیازهای دارویی بیمارستان های کشور را پیش بینی و مدیریت کنیم. داده های مصرف دارویی ده سال بیمارستان عمومی بعثت همدان از پایگاه داده های سامانه مدیریت بیمارستان استخراج شده است. به عنوان یک مطالعه موردی، عملکرد مدل پیشنهادی برای پیش بینی میزان مصرف سفازولین ارزیابی شده است. این مدل شامل یک شبکه حافظه طولانی کوتاه مدت می باشد که می تواند پیشینه تغییرات داده ها را در کاربردهای پیش بینی سری های زمانی تشخیص دهد. مدل پیشنهادی با وجود تعداد زیادی پارامترهای تطبیق پذیر در شبکه های عصبی عمیق عملکرد خوبی را برای غلبه بر پیچیدگی های مسیله یادگیری به ارمغان می آورد.

نتایج

استفاده از رویکرد یادگیری عمیق پیشنهادی با کاهش اثرات پیچیدگی و عدم قطعیت در داده های پزشکی، استحکام الگوریتم را افزایش داده است. میانگین خطای پیش بینی با به کارگیری روش پیشنهادی 043/0 و مقادیر اندازه گیری شده برای RMSE، MAE و R2  به ترتیب برابر با 335/0، 260/0 و 851/0 است.

نتیجه گیری

مقایسات جامعی بین برخی از سایر روش های پیش بینی و مدل پیشنهادی انجام شده است، که عملکرد بهتر مدل پیشنهادی را نشان می دهد. علاوه براین، نتایج ارزیابی دقت و کارایی قابل قبول رویکرد پیشنهادی را به خوبی نشان می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p2594240 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!