ارزیابی استفاده از پوشش های فیزیکی در کاهش تبخیر از سطح مخازن کوچک آب در مناطق خشک و نیمه خشک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

کمبود منابع آب در مناطق خشک و نیمه خشک مانند کشور ما و حجم بالای تلفات آب از طریق تبخیر موجب شده است تا اهمیت روش های مناسب و کاربردی به منظور کاهش تبخیر از مخازن آب، روز به روز بیش از پیش مشخص گردد. آب از جمله ضروری ترین نیازهای بشر است. تبخیر یکی از مهم ترین پدیده های اقلیمی در اتلاف آب دریاچه ها و مخازن روباز محسوب می گردد. روش های کاهش تبخیر با توجه به شرایط منطقه ای، توجیه اقتصادی و مسایل زیست محیطی، متفاوتند. از طرفی، پژوهش های انجام شده در کشور ایران در زمینه کاهش و کنترل تبخیر از مخازن آب محدود است. لذا، پژوهش حاضر با هدف استفاده از روش های جدید، اقتصادی، متناسب با شرایط اقلیمی و قابل دسترس برای کاهش تبخیر از مخازن آب، و به خصوص مخازن آب کشاورزی، در منطقه سمنان انجام شد.

روش پژوهش:

 در این پژوهش، کارایی شش پوشش فیزیکی (توپ های پلاستیکی سفید، بطری های خالی، بطری های پر از کاه و کلش، توری سایبان سبز با تراکم 50%، توری سایبان سبز با تراکم 80% و توری سایبان سفید با تراکم 50%) بعد از آماده سازی روی تشت های تبخیر کلرادو، برای چهار دوره تقریبا 30 روزه در فصول پاییز و زمستان 1398 و بهار و تابستان 1400، ارزیابی شد. اندازه گیری ها به صورت روزانه، در ساعت 10:30 در شش ماهه اول سال 1398 و ساعت 9:30 در شش ماهه دوم سال1400 انجام شد. لازم به ذکر است که دمای آب نیز با استفاده از دماسنج الکلی هم زمان با قرایت سطح آب اندازه گیری شد. 

یافته ها

بر اساس نتایج اندازه گیری ها، میزان تبخیر از تیمارهای توپ های پلاستیکی سفید، بطری های خالی، بطری های حاوی کاه و کلش، توری سایبان سبز با تراکم 50%، توری سایبان سبز با تراکم 80%، توری سایبان سفید با تراکم 50% و شاهد به ترتیب برابر با 259، 320، 213، 277، 369، 283 و 754 میلی متر در چهار دوره مورد بررسی بود که به وضوح کاهش چشم گیر تبخیر پوشش های ششگانه به مقدار 66، 58، 72، 63، 52 و 61 درصد نسبت به تیمار شاهد را نشان می-دهد. 

نتایج

به طور کلی، با توجه به کارایی تمامی تیمارهای این پژوهش و کاربرد این پوشش ها با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی، اجتماعی و امکان پذیر بودن اجرا، به منظور کاهش تبخیر از مخازن روباز آب، به خصوص استخرهای ذخیره آب کشاورزی، کارآمد و مناسب ارزیابی می شود. به طورکلی از بین روش های مورد استفاده بیشترین کارایی مربوطه به بطری پر شده با کاه و کلش و پس از آن نیز تیمارهای توپ پلاستیکی و توری سایبان سبز با تراکم 80 مناسبترین روش ها ارزیابی شدند.

زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 125
لینک کوتاه:
magiran.com/p2596161 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!