بررسی اثر ضدمیکروبی فیلم و ژل کیتوزان حاوی نانوذرات رامنولیپید تولیدی از باکتری سودوموناس آئروژینوزا بر باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس و اشریشیا کلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اخیرا مقاومت باکتری ها در مقابل آنتی بیوتیک ها یکی از مهم ترین چالش های علم پزشکی شده، از این رو مطالعات زیادی برای گسترش ترکیبات ضدمیکروبی جهت درمان با روش های نوین انجام شدهاست. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثرات ضد میکروبی فیلم و ژل کیتوزان به همراه نانو ذرات رامنولیپید تولید شده از سودوموناس آیروژینوزا بر روی استافیلوکوکوس اوریوس و اشریشیا کلی می باشد.

روش بررسی

در مطالعه حاضر، نانوذرات رامنولیپید با فرموالسیون ژل و فیلم تهیه شده و توسط آنالیزهای پراکندگی نور دینامیکی، طیف سنجی مادون قرمز تبدیل فوریه و میکروسکوپ الکترونی روبشی مشخصه یابی شدند. فعالیت ضدباکتریایی فیلم و ژل کیتوزان و نانوذرات رامنولیپید در مقابل باکتری استافیلوکوکوس اوریوس و اشریشیاکلی با حداقل غلظت مهارکننده رشد و حداقل غلظت کشندگی و قطر ناحیه مهار رشد بررسی شد.

یافته ها

اندازه نانوذرات رامنولیپید کمتر از 50 نانومتر گزارش شد، بیشترین اثر ضدمیکروبی در ماده فیلم کیتوزان %2 با نانوذراترامنولیپید بر روی دو میکروارگانیسم مشاهده گردید که قطر هاله ایجاد شده در باکتری استافیلوکوکوس اوریوس برابر با 38 میلی متر و MIC برابر با 6/25 میکروگرم در میلیلیتر و در MBC برابر با 12/5 میکروگرم در میلیلیتر است، اثر آنتی باکتریال همین ماده در اشریشیاکلی با قطر هاله 27 میلی متر، MIC برابر با 12/5 میکرولیتر و MBC برابر با 25 میکرولیتر مشاهده شد.

نتیجه گیری

نتایج این پژوهش نشان داد که همراه کردن فیلم و ژل کیتوزان با نانوذرات رامنولیپید و نانوفرموله کردن آنها استراتژی مناسبی به جهت افزایش اثرات ضدمیکروبی آن است. اما برای تایید آن باید مطالعات بالینی انجام گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p2597476 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!