مطالعه گذارفاز حالت همسانگرد-نماتیک تک لایه ای محدود شده متشکل از ذرات استوانه ای شکل با استفاده از نظریه های انزاگر و پارسونز-لی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این مقاله، انتقال فاز حالت همسانگرد (منظور از حالت همسانگرد، فازی است که تعداد ذرات در جهت x و y با هم برابرند) به نماتیک استوانه های سخت محدود شده بین دو دیواره سخت ، برای حالتی که فاصله بین دیواره ها کمتر از طول ذرات است، با استفاده از نظریه های انزاگر و پارسونز-لی و به کاربردن تقریب زوانزیگ مطالعه شد. نتایج به دست آمده تفاوت در پیش بینی انتقال فاز همسانگرد-نماتیک سامانه های مورد مطالعه توسط این دو نظریه را نشان می دهند. نتایج نظریه انزاگر با مطالعات قبلی مطابقت دارند، اما نظریه پارسونز-لی رفتار کاملا متفاوتی را پیش بینی می کند. در مقایسه با نتایج مقالات دیگر، نتایج ما در چگالی های بالاتری رخ می دهد که به دلیل استفاده از تقریب زوانزیگ است. از آنجایی که مدل انزاگر برای ذرات بسیار کشیده دقیق است، انتظار می رود که این دو نظریه پاسخ دقیق تر و مشابه تری را برای استوانه های بلندتر ارایه دهند که در مطالعه انجام شده چنین حالتی دیده شد. بنابراین نظریه انزاگر در موارد تحت مطالعه نتایج مناسب تری ارایه می دهد. لازم به ذکر است که آنچه می تواند قضاوت دقیق تری در مورد این نتایج بدهد، شبیه سازی یک سامانه مشابه از استوانه های محدود در فضایی شبه دو بعدی است. با توجه به بررسی مقالات، نظریه پارسونز-لی نتایج بسیار خوبی برای سامانه های سه بعدی، جایی که دست کم دو لایه از ذرات می توانند در منافذ تشکیل شوند، ارایه کرده است، با این حال، برای تک لایه استوانه های سخت محدود نتایج درستی پیش بینی نمی کند. بنابراین برای چنین سامانه هایی لازم است ضریب پارسونز-لی برای ارایه نتایج قابل اعتماد اصلاح شود. در گذشته این ضریب برای سامانه های سه بعدی محاسبه شده است که در آنها شکل هندسی ذرات به کره هایی با همان حجم نگاشت می شود. از آنجایی که تصویر یک استوانه در دو بعد یک مستطیل است و مستطیل های سخت باید به قرص های سخت نگاشت شوند، لازم است این ضریب و معادله کارناهان-استارلینگ برای قرص ها در سامانه های دو بعدی و شبه دو بعدی محاسبه شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
911 تا 920
لینک کوتاه:
magiran.com/p2597899 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!