رویکرد کشور چین در قبال گسترش صلاحیت های دیوان بین المللی کیفری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

چین با امضاء و تصویب چندین سند بین المللی حمایت خود را از نظام بین المللی حقوقی، در زمانی که دنیا هنوز به یک نظم قانونی و جهانی یکسان دست نیافته، نشان داد اما در قبال اساسنامه دیوان و اصلاحات سال 2010 آن، مانند تعریف جنایت تجاوز رویه ای مخالف جهت را در پیش گرفت. چین معتقد بود فعالیت های دیوان نباید در تقابل با مقررات منشور سازمان ملل متحد قرار گیرند، به ویژه آنکه باید در هماهنگی با منشور سازمان ملل متحد، در مورد تعریف جنایت تجاوز باشند. در این مقاله قصد داریم به نگرانی های چین در مورد گسترش صلاحیت های دیوان و نگرش این کشور در قبال تعریف جنایت تجاوز بپردازیم.

روش شناسی: 

پژوهش حاضر بر اساس روش توصیفی- تحلیلی و بر پایه اسناد و منبع کتابخانه ای نگاشته شده است و در این راستا، با مطالعه اسناد بین المللی، با هدف کاربردی، اطلاعات به دست آمده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

نتایج و یافته ها

نتایج تحقیق نشان میدهد به اعتقاد دولت چین ادعاهای مربوط به جرم تجاوز عموما از نظر سیاسی محل منازعه هستند و این موضوع با منشور سازمان ملل که مقرر می دارد شورای امنیت نهادی است که باید به این مسیله رسیدگی نماید، در تناقض است. پس مداخله دیوان در چنین موضوعاتی با حساسیت سیاسی، قبل از آن که شورای امنیت اقدامات مقتضی را اتخاذ نماید، روند مناسبی نیست. اعطای صلاحیت به دادستان دیوان برای آن که بدون توجه به تصمیم گیری شورای امنیت به مسیله ورود نماید، قابلیت اعتماد هر دو نهاد را در معرض خطر قرار داده است. پس دولت چین که مسیولیت تغذیه و انرژی برای جمعیت بیش از یک میلیاردی خود را دارد و باید خدمات عمومی و نظم را در محدوده صلاحیتی خود اجرا نماید، سرنوشت دولت خود را به دستان شخص دادستان، نخواهد سپرد و به عضویت دیوان در نخواهد آمد.

زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p2599824 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!