تجزیه و تحلیل و شناسایی اثر نوسانات متغیرهای نفت، طلا و ارز بر تراز تجاری در ایران با استفاده از رویکرد ترکیبی رگرسیون های فازی و روش تاپسیس تعمیم یافته

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در مطالعه ی حاضر به تجزیه و تحلیل و شناسایی روابط نفت، طلا و ارز بر تراز تجاری در ایران با استفاده از رهیافت نوین ترکیبی رگرسیون های فازی و تصمیم گیری های چند معیاره پرداخته شده است. بدین منظور، با بکارکیری داده های سالانه طی دوره ی 99 -1357 از پنج مدل رگرسیون فازی فرآرو و همکاران، مدل M- برآوردگر، مدل کمترین انحرافات، مدل رگرسیون وزنی فازی و مدل کمترین مربعات فازی استفاده شده است. همچنین سه معیار نیکویی برازش، در قالب گزینه ها و شاخص های یک مساله تصمیم گیری چند معیاره بعنوان ورودی های مدل تصمیم گیری تاپسیس ساماندهی شدند و سپس مدل های فوق رتبه بندی و مقایسه شد. جهت اجرای مدل از نرم افزار Python 3.9 استفاده و از بین مدل های فوق، مدل رگرسیون وزنی فازی به عنوان مدل منتخب معرفی شده است. مطابق نتایج از بین متغیرهای نفت، طلا و ارز متغیر نرخ ارز دارای بیشترین اثرگذاری بر تراز تجاری کشور در طی دوره مورد بررسی بوده است. علاوه بر این سایر نتایج نشان داد استفاده از رویکردهای رگرسیونی با منطق های متنوع در طراحی تابع خطا برآوردهای دقیق تری از ضرایب را ایجاد می کند. محدوده حداقل و حداکثر تاثیر نرخ ارز بر تراز تجاری به صورت (1.474 و 1.382-) استخراج شد. این ضرایب رگرسیونی تجمیعی فازی که ترکیبی از (ضرایب رگرسیونی، میزان همبستگی، آنتروپی، ضرایب رگرسیونی مطلق) متغیرها می باشد نشان می دهد که اولویت اثرگذاری بر مقوله تراز تجاری به ترتیب عبارتست از: نرخ ارز، قیمت نفت و سپس قیمت طلا می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 131
لینک کوتاه:
magiran.com/p2600546 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!