پهنه بندی آگروکلیماتیک کشت علوفه اسپرس با کاربرد هم زمان روش های AHP, TOPSIS, Antropy Shanon and WLC (مطالعه موردی: استان اردبیل)

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

اسپرس بعد از یونجه یکی از نباتات علوفه ای مهم در دنیا و ایران است. بر همین اساس پهنه بندی کشت علوفه اسپرس، متناسب با شرایط آب وهوایی نیاز ضروری است. هدف از این تحقیق پهنه بندی نواحی مستعد کشت علوفه اسپرس در استان اردبیل با روش های چندمعیاره وزنی است. امکان سنجی و پتانسیل منطقه با استفاده از هفت معیار؛ بارش، متوسط دما، کمینه دما، بیشینه دما، ارتفاع، شیب و خاک و در محیط GIS انجام شد. برای تعیین وزن معیارها، از روش های AHP، TOPSIS و Antropy Shanon استفاده گردید. با استفاده روش ترکیب خطی وزنی WLC در محیط GIS لایه های اطلاعاتی با همدیگر تلفیق و نقشه نهایی کشت علوفه اسپرس به چهار کلاس؛ خیلی مناسب (29 درصد)، مناسب (40 درصد)، کمی مناسب (26 درصد) و نامناسب (5 درصد) طبقه بندی شدند. نتایج ارزش وزنی با روش AHP نشان داد که بارش با معیار وزنی 143/0، بیشینه دما 126/0 و متوسط دما 089/0 در بین معیارهای موردمطالعه، بیشترین تاثیر را در مراحل رشد علوفه اسپرس دارند. درنهایت با استفاده روش های تاپسیس و آنتروپی شانون به ترتیب حدود 25 درصد و 28 درصد از مساحت استان برای کشت علوفه اسپرس مناسب و 11 درصد و 40 درصد نامناسب است؛ بنابراین در مقایسه با روش های موردمطالعه در این تحقیق نتایج نشان داد که روش ترکیب خطی وزنی (WLC) مناسب ترین روش برای پهنه بندی علوفه اسپرس در استان اردبیل نسبت به وضع موجود شناخته شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
7456 تا 7468
لینک کوتاه:
magiran.com/p2606140 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!