مروری بر بیماری آمیوتروفیک لاترال سکروزیس (ALS) و وضعیت ژنتیکی آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بیماری نورودجنراتیو آمیوتروفیک لاترال سکروزیس (Amyotrophic lateral sclerosis-ALS) شایع ترین بیماری کشنده نورون های حرکتی است. سن شروع بیماری معمولا 60-50 سال و متوسط سن زنده ماندن بعد از شروع علایم، سه تا پنج سال است. وقوع و شیوع آن به ترتیب 2-1 و 7-2 در 100000 می باشد. بیماری ALS معمولا اسپورادیک (SALS) است اما حدود 13-1% موارد خانوادگی (FALS) می باشند. تابه حال بیش از 40 ژن عامل بیماری شناخته شده است. جهش در اغلب این ژن ها نادر است، با این وجود دو ژن C9orf72 و SOD1 به ترتیب بیشترین میزان جهش را در بیماران نشان داده اند.

با توجه به عملکرد ژن های شناخته شده، به نظر می رسد فرایندهایی مانند استرس اکسیداتیو، اختلال در انتقال آکسونی و اتوفاژی، تجمع پروتیین ها، سمیت ناشی از گلوتامات و اختلال در متابولیسم RNA، در پاتولوژی بیماری نقش دارند. بررسی های اپیدمیولوژیکی و ژنتیکی در ایران نشان می دهد که (الف) وقوع بیماری در سال برابر 42/0 به ازاء 100000 نفر و شیوع آن برابر 57/1 در هر 100000 می باشد. (ب) برخلاف جوامع اروپایی، که بیشتر بیماران FALS، جهش در C9orf72 دارند، در بیماران FALS ایرانی، درصد قابل توجهی از این بیماران (حدود 30%) جهش در ژن SOD1 دارند و جهش در C9orf72 تنها در موارد معدود از بیماران مشاهده شده است. این وضعیت در کشورهای آسیای شرق مانند ژاپن، چین و تایلند گزارش شده است. (ج) سرعت پیشرفت بیماری در بیمارانی که داروی ریلوزول مصرف می کنند در مقایسه با گروهی که دارو نمی گیرند، اختلاف معنی داری نشان می دهد.

درک پاتوژنز ALS در توسعه ی روش های تشخیصی و ارایه درمان های موثر جدید، بسیار ضروری است. بنابراین این مقاله نکاتی را پیرامون علایم ALS، ژنتیک بیماری و وضعیت آن در ایران ارایه خواهد کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
244 تا 263
لینک کوتاه:
magiran.com/p2607149 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!