الگوی مصرف وتجویز آنتی بیوتیک پروفیلاکسی و عوارض مرتبط با آن در بیماران تحت عمل جراحی بستری در بخش ویژه در مرکز درمانی تامین اجتماعی شهریار در تابستان 1398

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

عفونت های بیمارستانی از مسایل مهم بهداشتی در دنیا است . پیشگیری از عفونت محل جراحی اولین نگرانی در جراحی های بزرگ و اندام های حیاتی می باشد. عفونت محل زخم باعث ایجاد مرگ و میر در بیماران و افزایش طول مدت بستری و افزایش هزینه های درمانی می شود. در جراحی قلب آنتی بیوتیک پروفیلاکسی برای جلوگیری از عوارض پس از عمل تجویز می شود.پروتکل های درمانی متعددی بر اساس دستور العمل های جهانی توسط جراحان بدلیل پروفیلاکسی آنتی میکروبیال استفاده می شود.  هدف از این مطالعه بررسی پیامدهای بالینی الگوی تجویز آنتی بیوتیک پروفیلاکسی در بیماران تحت عمل جراحی بستری در بخش مراقبت های ویژه مرکز تامین اجتماعی شهریار می باشد.

روش ها

در این مطالعه توصیفی مقطعی وآینده نگر 200 بیمار تحت جراحی جراحی بستری در بخش ویژه از زمان ورود به بخش مراقبت ویژه تا زمان ترخیص و سپس تا یکماه پس از ترخیص از نظر بروز پیامدهای بالینی بررسی شدند . بروز عفونت زخم، عوارض کلیوی،عوارض ریوی، میزان بروز مورتالیته، مدت اقامت در بخش مراقبت های ویژه و بیمارستان براساس نوع آنتی بیوتیک تجویزی مورد مقایسه و بررسی قرار گرفت . اطلاعات در چک لیستی محقق ساخته ثبت و جمع آوری شد و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی و نرم افزار SPSS نسخه 18مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج

میانگین سنی بیماران 8/33 ± 61/32 سال بود. از میان افراد تحت مطالعه 139 بیمار (69/1 %) مرد و 61 بیمار (30/9 %) زن بودند. ارتباط معنی داری  بین دریافت الگوهای مختلف تجویز آنتی بیوتیک پروفیلاکسی و عوارض کلیوی، عوارض ریوی، عفونت زخم ، میزان مورتالیتی، میانگین مدت بستری در بخش ویژه و بیمارستان وجود نداشت.)0/05=p-value). میانگین مدت زمان بستری در بخش مراقبت های ویژه در بیمارانی که آنتی بیوتیک سفتریاکسون دریافت کرده بودند به طور معنی داری کمتر از بیمارانی بود که این آنتی بیوتیک را دریافت نکرده بودند)0/021=p-value).

نتیجه گیری

استفاده از الگوهای مختلف مصرف و تجویز آنتی بیوتیک پروفیلاکسی در بیماران تحت عمل جراحی جراحی بستری در بخش ویژه با پیامدهای بالینی متفاوتی همراه است و و مصرف سفتریاکسون با کاهش مدت بستری در بخش ویژه همراه بود

زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p2607231 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!