کاربرد نظریه عدم قطعیت برای محاسبه سرعت قبل از برخورد درتصادفات رانندگی به پهلو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اطلاعات مربوط به سرعت خودرو بخش مهمی از بازسازی صحنه تصادفات رانندگی است. در روش های کلاسیک محاسبه سرعت، حداقل سرعت قبل از برخورد خودروها محاسبه می شود و به این معنا است که سرعت واقعی به هیچ وجه کمتر از سرعت محاسبه شده نیست ولی ممکن است بیشتر از آن باشد. هدف اصلی این تحقیق به دست آوردن یک فاصله اطمینان برای سرعت خودروها در تصادفات رانندگی است تا علاوه برکران پایین، کران بالایی نیز برای سرعت خودروها مشخص گردد.

روش

این تحقیق از نظر نوع تحقیق، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- تحلیلی است. این پژوهش با چارچوب نظری و روش شناختی نظریه عدم قطعیت برای به دست آوردن یک فاصله اطمینان سرعت خودروها مورد استفاده انجام گرفته است. پارامترهای اصلی که تاثیر بیشتری بر نتایج محاسبات دارند شناسایی و محاسبه سرعت  خودروها بر اساس عوامل عدم قطعیت تحلیل و در نهایت  با داده های به دست آمده از یک تصادف واقعی، مطالعه موردی انجام شد.

یافته ها

سرعت قبل از برخورد به پهلو خودرو با استفاده از قضایای تکانه محاسبه  شد. با استفاده از نظریه عدم قطعیت، روشی برای یافتن یک فاصله اطمینان برای سرعت های محاسبه شده ارایه و برای یک تصادف واقعی کران بالا و پایین سرعت قبل از برخورد به دست آمد.

نتیجه گیری

نتایج تحقیق نشان داد که ضریب اصطکاک جاده، خط ترمز، وزن خودرو و سایر پارامترهای انتخاب شده به عنوان عوامل عدم قطعیت، در تعیین سرعت خودروها از قابلیت اطمینان بالایی برخوردار هستند و با توجه کران بالای به دست آمده، دقت محاسبات در بازسازی صحنه تصادفات رانندگی به طور چشمگیری ارتقا و کارشناسان تصادفات و قضات دادگاه می توانند با اطمینان خاطر بیشتری نسبت به صدور رای در پرونده تصادفات رانندگی اقدام نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p2611960 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!