مواجهه دندانپزشکان عمومی با بیماران مضطرب و کاربرد تکنیکهای هدایت رفتاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به اهمیت نقش مدیریت ترس و اضطراب در موفقیت درمان ، هدف این مطالعه ارزیابی میزان مواجهه دندانپزشکان با بیماران دارای اضطراب و میزان استفاده از تکنیک های کنترل اضطراب آنها بود.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر توصیفی- مقطعی بوده و در میان 360 نفر ازدندانپزشکان شاغل در شهر اصفهان در سال  1399 با روش نمونه گیری دردسترس انجام شد. پرسشنامه محقق ساخته ای با 20 سوال  شامل اطلاعات دموگرافیک و سوالاتی در مورد آگاهی دندانپزشکان در شناسایی بیماران مبتلا به اضطراب دندانپزشکی ، فراوانی مواجهه آنها با بیماران مضطرب و فراوانی کاربرد تکنیکهای رفتاری و دارویی کنترل اضطراب طراحی شد. روایی پرسشنامه از طریق محاسبه CVI و پایایی به روش آزمون مجدد اندازه گیری شد. پرسشنامه نهایی به صورت الکترونیکی تهیه و در گروه های مجازی توزیع شد. داده ها از طریق تستهای مجذورکای و ضرایب همبستگی مورد تجزیه قرار گرفت. (خطای معیار 05/0)

یافته ها

311 پرسشنامه کامل و قابل استفاده دریافت شد (درصد پاسخگویی 86%). 8/49% (155نفر) مرد و میانگین سابقه کار افراد 3/9±3/10 (38-1 سال)  بود. میانگین مواجهه دندانپزشکان با افراد مضطرب  23/11±1/27 درصد و فراوانی استفاده از تکنیک های مختلف کنترل اضطراب به ترتیب   Tell - Show - Do 9/82 %، پرت کردن حواس 6/71%، وتکنیک های شناختی رفتاری 5/22 % گزارش شد. مقایسه روش های شناختی رفتاری بر اساس جنسیت  (001/0<p) معنی داری بود. همچنین به طور  معناداری سابقه تجویز دارو در دندانپزشکان زن کمتر بود (001/0<p).  دندانپزشکان با سابقه کاری بیشتر طور معناداری ، توانایی خود را درمدیریت  بیماران مضطرب بالاتر گزارش کردند.

نتیجه گیری

با وجود مواجهه دندانپزشکان با افراد مضطرب در گروه های سنی مختلف، به نظر می رسد بیشتر دندانپزشکان بهترین راهکارهای کنترل و درمان بیماران مضطرب را نمی دانند. تکنیک های شناختی رفتاری و آرام سازی عضلات را برای مدیریت بیماران مضطرب به ندرت به کار رفته و تجویز داروهای آرام بخش بسیار اندک است.

زبان:
فارسی
صفحات:
301 تا 313
لینک کوتاه:
magiran.com/p2613503 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!