تاثیر آموزش هوش معنوی بر شادکامی و کیفیت زندگی دانشجویان پزشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کیفیت زندگی و شادکامی دانشجویان پزشکی، برای ارایه ی خدمات درمانی و پیشرفت علمی اهمیت بسزایی دارد؛ اما شرایط بسیاری از این دانشجویان استرس زا تشخیص داده شده است. یکی از مسوولیت های مهم دانشگاه علاوه بر پیشرفت تحصیلی، توجه به کیفیت زندگی دانشجویان است. لذا این تحقیق با هدف تعیین اثربخشی آموزش هوش معنوی بر شادکامی و کیفیت زندگی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.

روش ها

مطالعه ی حاضر، تجربی با دو گروه مداخله و شاهد است که بعد از اخذ رضایت، دانشجویان به یکی از دو گروه تخصیص تصادفی یافتند. سپس به سوالات پیش آزمون، پرسش نامه های شادکامی و کیفیت زندگی، پاسخ دادند. گروه مداخله طی هشت جلسه تحت آموزش مولفه های هوش معنوی قرار گرفتند. بعد از آن پس آزمون برای هر دو گروه اجرا شد؛ نتایج با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی، MANCOVA تحلیل شد.

یافته ها

پس از بررسی برقراری پیش فرض های تست MANCOVA، آزمون فرضیه تحقیق صورت گرفت. مقایسه ی گروه ها در بعدهای مختلف کیفیت زندگی و شادکامی پس از مداخله، نشان داد بعد از حذف متغیر کوواریانت، تفاوت میانگین تعدیل شده دو گروه معنی دار است.

نتیجه گیری

یافته های مطالعه ی حاضر حاکی از تاثیر آموزش هوش معنوی بر کیفیت زندگی و شادکامی دانشجویان بود. آموزش هوش معنوی به عنوان یک سازه ی جدید روان شناختی و مذهبی می تواند با ارتقای شادکامی و سلامت روان دانشجویان، پیش زمینه ی ارتقای کیفیت مراقبت و درمان ارایه شده را فراهم آورد. توصیه می شود آموزش ها و مشاوره هایی از این قبیل در برنامه های فرهنگی گنجانده شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
575 تا 583
لینک کوتاه:
magiran.com/p2614125 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!