عوامل موثر بر پذیرش نظام ارجاع و پزشک خانواده در استان البرز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اجرای برنامه پزشک خانواده، در سازمان بیمه سلامت ایران موجب تغییر در سیستم پرداخت، کاهش پرداخت ها در سطح اول ارایه خدمات و ایجاد یک سیستم ارجاع خواهد شد. این مطالعه با هدف بررسی عوامل موثر بر پذیرش نظام ارجاع و پزشک خانواده بیمه سلامت، شامل پذیرش نظام ارجاع، ایجاد زیرساخت و اصلاحات، عوامل مدیریتی، منافع عمومی، سیاست گذاری مناسب نظام سلامت، ساختار مناسب بیمه ای سلامت و رضایتمندی انجام گرفته است.

روش بررسی

پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی و از نوع همبستگی است. 184 نفر به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه، با سوالات بسته است. پس از تایید روایی صوری و روایی سازه و پایایی ابزار پژوهش (آلفای کرونباخ 0.848)، تحلیل داده ها با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری (PLS-SEM) انجام شد.

یافته ها

یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد که ساختار بیمه در نظام سلامت تاثیرگذارترین عامل بر پذیرش نظام ارجاع و پزشک خانواده بوده و ضریب مسیر اثر به میزان 0.231 برآورد شده است. علاوه بر این سیاست های مندرج در دستورالعمل برنامه پزشک خانواده، زیرساخت و اصلاحات در جامعه، عوامل مدیریتی، منافع عمومی و رضایتمندی دیگر عواملی هستند که تاثیر گذاری آنها بر پذیرش نظام ارجاع و پزشک خانواده تایید شده است.

نتیجه گیری

باتوجه به یافته ها علاوه بر ساختار مناسب بیمه ای سلامت، عوامل مدیریتی و رضایتمندی از اهمیت بیشتری در پذیرش نظام ارجاع و پزشک خانواده برخوردار هستند. به نظر می رسد ساختار بیمه ای می تواند تا حد زیادی احساس عدالت افراد نسبت به بیمه ای سلامت ایجاد کند زیرا طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده بر اساس ضرورت هایی چون برقراری دسترسی مناسب آحاد کشور، برابری در بهره مندی از خدمات بهداشتی و درمانی و همچنین هدفمندی ارایه خدمات و بهره وری از امکانات نیروی انسانی موجود شکل گرفته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p2614472 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!