ارتباط بین فاصله آنوژنیتال به عنوان یک شاخص غیرتهاجمی در تشخیص و پیش آگهی اختلالات تولید مثل: یک مرور سیستماتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

دو معیار متفاوت فاصله آنوژنیتال در مردان و زنان وجود دارد. فاصله آنوژنیتال به عنوان شاخصی از اختلال عملکرد آندروژن در دوران جنینی می باشد که پیامدهای نامطلوبی در بزرگسالی دارد. برخی از مطالعات ارتباط فاصله آنوژنیتال را به عنوان یک پیش بینی کننده در تشخیص و پیش آگهی بیماری ها و اختلالات معرفی کرده اند.

هدف

هدف از این مطالعه مرور منظم و گردآوری آخرین شواهد در مورد ارتباط بین فاصله آنوژنیتال به عنوان یک رویکرد جدید برای پیش آگهی و تشخیص زودهنگام بیماری ها می باشد.

مواد و روش ها

یک بررسی سیستماتیک از طریق medline با استفاده از PubMed, Scopus و ISI تا جولای 2021 و عبارات "فاصله آنوژنیتال، شاخص آنوژنیتال، فاصله ناهنجار تناسلی و غیرشاخص تناسلی" انجام شد. محدودیت زمانی در جستجوی منابع اعمال نشد.

نتایج

با بررسی مقالات بازیابی شده، 47 مطالعه مرتبط در این مرور سیستماتیک وارد شد. پس از بررسی شواهد موجود پیامدهای متفاوتی از جمله آندومتریوز، سرطان پروستات، سندرم تخمدان پلی کیستیک، پرولاپس اندام لگنی، هیپوسپادیاس و کریپتورکیدیسم، پارامترهای باروری و مایع منی، رشد و نمو و اختلالات مربوط به تخمدان و زنان در مطالعات مختلف مورد بررسی قرار گرفته بود. ارتباط منفی بین فاصله آنوژنیتال و آندومتریوز و هیپوسپادیاس و ارتباط مثبت بین فاصله آنوژنیتال و سرطان پروستات، سندرم تخمدان پلی کیستیک، جنسیت جنین پسر و پارامترهای باروری وجود داشت.

نتیجه گیری

استفاده از شاخص های کمی مانند فاصله آنوژنیتال ممکن است ابزار بالینی مفیدی برای تشخیص بیماری ها باشد. اگرچه بسیاری از مطالعات ارتباط بین فاصله آنوژنیتال و بیماری ها را نشان داده اند، اما برخی از عوامل از جمله روش های مختلف اندازه گیری، ابزار اندازه گیری مختلف، سن و تعاریف مختلف فاصله آنوژنیتال می توانند در تغییرات این فاصله دخیل باشند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
599 تا 618
لینک کوتاه:
magiran.com/p2618365 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!