شناسایی و ارزیابی مولفه های الگوی مبتنی بر موک برای آموزش کارکنان شهرداری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

پژوهش حاضر با هدف شناسایی و ارزیابی مولفه های الگوی مبتنی بر موک برای آموزش کارکنان شهرداری انجام پذیرفته است.

مواد و روش ها

پژوهش مذکور از نظر هدف، بنیادی-کاربردی؛ ازنظرداده ها روش آمیخته (ابتداکیفی و سپس کمی) با رویکرد اکتشافی است و ازنظر اجرای پژوهش در مرحله کیفی ،ازنوع تحلیل محتوا است وازنظرماهیت و نوع مطالعه در بعدکیفی تحلیل محتوای عرفی است و ازنظر اجرای پژوهش در مرحله کمی، پیمایشی مقطعی است . جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی، شامل صاحب نظران ، خبرگان و متخصصان به تعداد 15 نفر بود. برای تعیین حجم نمونه در این بخش از  روش نمونه گیری غیر تصادفی، هدفمند استفاده شد. در بخش کمی، نیز جامعه آماری شامل کارکنان در واحدهای صف و ستاد شهرداری تهران بودند که در مجموع تعداد 60نفر انتخاب شدند. ابزار بخش کیفی، مصاحبه  نیمه ساختاریافته  و در بخش کمی از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی و پایایی ابزار مورد سنجش قرا رگفت و تایید شد. (به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی از روش کدگذاری برگرفته از روش تحلیل محتوای عرفی استفاده شد و در بخش کمی،  از تحلیل عاملی و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است.

یافته ها

نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که مولفه های تشکیل دهنده الگوی موک شامل، شامل، اهداف، تعیین مخاطب، نیازسنجی، امکان سنجی، انتخاب عنوان، نوع عنوان، انتخاب پلت فرم، محتوا، پشتیبانی، بستر تعاملی، درگیرسازی مخاطب، راهبرد ارزشیابی بودند و مولفه های اثرگذار بر آن شامل فناوری اطلاعات، مدیریت، صلاحیت علمی/ حرفه ای بودند.

نتیجه گیری

اجرای الگوی آموزشی موک در شهرداری می تواند بر عملکرد کارکنان تاثیر معنادری داشته باشد. اجرای این دوره ها با ارتقای سطح سواد کارکنان شهرداری در هر واحد شغلی که مشغول به کار می باشندف باعث می شود، آنها ضمن تعریف بهتری از شغل خود، کارآیی و اثربخشی بهتری نیز از خود نشان دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
378 تا 391
لینک کوتاه:
magiran.com/p2619890 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!