شناخت موانع و بازدارنده های توسعه کسب وکارهای کشاورزی در صندوق کارآفرینی امید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

تغییرات جمعیت، فناوری، تورم، بیکاری، عدم توسعه یافتگی و دیگر عوامل محیطی، جامعه بشری را با چالشهای بسیاری مواجه ساخته است. دولت ها، سازمان ها و افکار عمومی در پاسخ به این مشکلات تاکید بسیاری بر کارآفرینی داشته و از آن به‎عنوان موتور توسعه اقتصادی یاد می شود. ارایه هر گونه راهکار در راستای رفع چالش های مذکور در وهله اول نیازمند شناسایی صحیح این مشکلات است. هدف از مطالعه حاضر بررسی، شناخت و دسته بندی بازدارنده ها و موانع موجود بر سر راه توسعه فعالیت های کارآفرینی صاحبان کسب وکارهای کشاورزی عضو صندوق کارآفرینی امید در استان فارس است.

مواد و روش ها

در تحقیق توصیفی حاضر با استفاده از پیمایش به جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه پرداخته شده است. روایی پرسشنامه از طریق نظر اساتید کارآفرینی دانشگاه شیراز و پایایی آن نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفت. جامعه مورد مطالعه، اعضای صندوق کارآفرینی امید بوده که در دو سال اخیر از وام و خدمات صندوق استفاده کرده و در حال حاضر نیز دارای کسب وکارهای فعال در حوزه های مختلف کشاورزی هستند. از این میان، نمونه ای تصادفی 70 نفره انتخاب شد.

یافته ها

یافته های مطالعه نشان داد که موانع فردی-شخصیتی، موانع آموزشی، موانع اقتصادی، موانع مربوط به ساختار و سیاست گذاری و موانع محیطی-فرهنگی، پنج عامل اصلی بازدارنده در راه اندازی و توسعه فعالیت های کارآفرینی اعضاء هستند. طبق نتایج، سطح هوشیاری کارآفرینانه پاسخگویان به‎عنوان بخش مهمی از عامل فردی-شخصیتی، در سطح متوسطی قرار دارد. میزان هوشیاری کارآفرینی برای صاحبان کسب وکار شاغل در شهر شیراز بالاتر از فعالین در مرودشت بود. پاسخگویان به‎لحاظ جنسیتی و حوزه های فعالیتی کاری از نظر سطح هوشیاری کارآفرینانه، تفاوت معناداری نداشتند.

نتیجه گیری

بر مبنای یافته های پژوهش، موانع فردی-شخصیتی، به‎عنوان مهم ترین بازدارنده در توسعه کسب وکارهای کارآفرینانه بود. از این میان، هوشیاری کارآفرینانه شامل مجموعه خصیصه های روانشناختی و مهارتی بود که یک فرد کارآفرین در صورت برخورداری از این ویژگی ها، قادر به گسترش کسب وکار خود خواهد بود و در صورت ضعف در خصیصه های مرتبط با هوشیاری کارآفرینانه نیز در توسعه و رشد کسب وکار خود ناتوان بوده و با مشکلات و چالش های بیش از سایرین مواجه خواهد بود. بنابراین، تدوین و برگزاری دوره های هدفمند آموزشی و مهارتی در خصوص تقویت ویژگی های روانشناختی کارآفرینانه و همچنین اصول و روش های بازاریابی، قوانین تجارت، مهارت های فنی و مدیریتی در راستای بهبود فعالیت های کارآفرینی اعضاء پیشنهاد شد. علاوه‎بر آن، تقویت شبکه سازی های اجتماعی و ارتقای سطح ارتباطات بین فردی و گروهی اعضای صندوق های کارآفرینی امید در قالب تشکیل اتحادیه، معرفی و تشویق سالانه کارآفرینان برتر هر منطقه و برگزاری نشست ها و گردهمایی های ادواری در استان و کشور نیز باعث کسب اطلاعات به روز و جدید، مطلع شدن از اخبار روزانه جهان و بدنبال آن تشخیص فرصت های سودآور خواهد شد که در نهایت، ارتقای سطح هوشیاری کارآفرینانه صاحبان کسب وکار را نیز به‎همراه خواهد داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
118 تا 131
لینک کوتاه:
magiran.com/p2622004 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!