بررسی مقایسه شدت درد در دو روش ترمیم اپی زیوتومی با و بدون بخیه پوستی در خانمهای نخست زا مراجعه کننده به بیمارستان حضرت زینب (س) مشهد سال 1378

پیام:
چکیده:
هدف
روش ترمیم اپی زیوتومی و نوع نخ بخیه، علاوه بر وسعت زخم، بر شدت عوارض اپی زیوتومی موثرند. درد ناشی از اپی زیوتومی می تواند بر روابط زن با همسر و فرزندش و برداشت مادر از زایمان طبیعی تاثیر منفی داشته باشد. در این راستا پژوهشی با هدف مقایسه شدت درد در دو روش ترمیم اپی زیوتومی با بخیه پوستی و بدون آن در خانم های نخست زا انجام گردید.
روش کار و
مواد
در این کارآزمایی بالینی 54 خانم نخست زای سالم با حاملگی ترم و زایمان طبیعی با یک اپی زیوتومی بدون گسترش و بدون همراهی با پارگی پرینه، به روش تخصیص تصادفی، در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. در گروه آزمون پس از ترمیم مخاط واژن و عضله و فاسیای سطحی، پوست جداگانه بخیه زده نمی شد اما در گروه شاهد، پوست نیز با بخیه های منقطع ترمیم می گردید. در هر دو گروه شدت درد پرینه توسط مقیاس دیداری درد در طی 24 ساعت اول و روزهای پنجم، دهم و بیست و یکم پس از زایمان ارزیابی گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای تی، من ویتنی ولگای خطی و آنالیزواریانس دو طرفه استفاده شد.
یافته ها
شدت درد پرینه در دو گروه آزمون و شاهد در 24 ساعت اول (p<0.0001) و روزهای پنجم (p<0.0001)، دهم (p<0.0004) و بیست و یکم (p<0.0018) پس از زایمان در گروه آزمون کمتر از گروه شاهد بود. درصدبهبودی زخم در دو گروه یکسان بود.
نتیجه گیری
ترمیم اپی زیوتومی بدون بخیه پوستی، درد پرینه پس از زایمان را کاهش می دهد. هم چنین مضرات قابل توجهی مانند عفونت و گسستگی زخم را به دنبال ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
65
لینک کوتاه:
magiran.com/p262229 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!