زولدرونیت همراه با داربست پلی لاکتیک اسید/پلی کاپرولاکتون/هیدروکسی آپاتیت تسریع کننده ترمیم بافت استخوانی و بهبود بخش پتانسیل عملکردی و ساختاری ضایعه استخوان زند زبرین در موش صحرایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیشینه:

 یکی از نگرانی های متداول در ترمیم ضایعات وسیع استخوانی ضرورت استفاده از جراحی و گرفت های استخوانی قابل قبول با استفاده از رها سازی دارو در مهندسی بافت می باشد. زولدرونیت دارویی شناخته شده و موثر در ترمیم شکستگی بافت استخوان در بیماران مبتلا به پوکی استخوان است.

هدف

در مطالعه حاضر تلاش شد داربستی کارآمد برای ترمیم استخوان با استفاده از پلی کاپرولاکتون/پلی لاکتیک اسید/هیدروکسی آپاتیت طراحی و ساخته شد.

روش کار

داربست با روش های پرینتینگ سه بعدی غیرمستقیم و خشک کردن انجمادی ساخته شد. آزمون های ریومتری، نوترال رد، میکروسکوپ الکترونی روبشی، پراش اشعه ایکس و طیف سنجی FTIR به منظور تعیین ویژگی های داربست بر روی آن انجام گرفت. آزمون qRT-PCR برای تعیین قدرت داربست در میزان بیان ژن های موثر در رگ زایی و استیواینداکشن انجام گرفت. چهل موش صحرایی برای این آزمایش تجربی انتخاب شده و به چهار گروه ده تایی به شرح زیر تقسیم شدند: گروه کنترل که در آن هیچ درمانی صورت نگرفت، گروه اتوگرفت، گروه داربست، و گروه داربست همراه با زولدرونیت. ارزیابی های هیستوپاتولوژی، بیومکانیک، ایمونوهیستوشیمی، رادیولوژی و سی تی اسکن بر روی منطقه دچار ضایعه انجام گرفت.

نتایج

نتایج qRT-PCR نشان داد که سطح بیان مارکرهای استیوپونتین و استیوکلسین و CD31 در گروه داربست در مقایسه با گروه کنترل به طور معنی داری بالاتر بود (P<0.05). از منظر هیستوپاتولوژی تشکیل بافت جدید استخوانی در گروه های اتوگرفت و زولدرونیت-داربست نسبت به گروه درمان نشده تفاوت معنی داری نشان داد (P<0.001). نتایج ایمونوهیستوشیمی (مارکر اوستیوکلسین) و بیومکانیک و هیستومورفومتری حاکی از آن بود که پیشرفت معنی داری در ترمیم در گروه های درمان شده با استخوان اتوگرفت و زولدرونیت-داربست در مقایسه با گروه درمان نشده وجود داشت (P<0.05).

نتیجه گیری

گروه زولدرونیت همراه با داربست موجب افزایش پتانسیل ترمیمی بافت استخوانی شده و در نهایت بهبود پتانسیل ساختاری و عملکردی ضایعه استخوان رادیوس موش صحرایی را رقم زد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
122 تا 135
لینک کوتاه:
magiran.com/p2623496 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!