پیش بینی همدلی و هوش هیجانی با میانجی گری ابعاد شخصیت در فروشندگان موفق صنعت بیمه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

فروش، حلقه نهایی زنجیره حیات اجتماعی اقتصادی است. هدف اصلی پژوهش حاضر، پیش بینی همدلی و هوش هیجانی با میانجی گری ابعاد شخصیت در فروشندگان موفق صنعت بیمه بود.

روش

جامعه پژوهش، شامل کلیه مدیران فروش بیمه های عمر و زندگی صنعت بیمه در کشور ایران بود که از بین آنها، نمونه ای با روش نمونه گیری در دسترس و داوطلبانه، انتخاب شد. با توجه به شرایط ورود به پژوهش، 202 پرسشنامه کامل مورد تحلیل قرار گرفت. برای جمع آوری داده ها، از پرسشنامه همدلی دیویس (صفاری نیا، ملکان، 1396)، آزمون هوش هیجانی بار-ان (1980) و نسخه تجدید نظر شده پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی نیو- فرم کوتاه (NEO-PI-R) (کاستا و مک کری، 1992)، استفاده شد. رویکرد این پژوهش، مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) و مدل اندازه گیری (تحلیل عاملی تاییدی) (CFA) بود. داده های کمی در دو سطح آمار توصیفی با استفاده از نرم افزارSPSS 26 و آمار استنباطی با استفاده از نرم افزار SmartPLS، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

نتایج نشان دادند که برازش قوی مدل معادلات ساختاری در سه بخش مدل اندازه گیری، مدل ساختاری و مدل کلی، با توجه به مقدار معیار GOF، تایید شد. 4 عامل برون گرایی، روان رنجوری، وظیفه مداری و توافق پذیری از 5 عامل بزرگ شخصیت، در پیش بینی هوش هیجانی فروشندگان موفق صنعت بیمه نقش داشتند و از این میان عامل روان رنجوری اثر غیر مستقیم داشت. با توجه به نتایج پژوهش حاضر، هوش هیجانی با میانجی گری ابعاد شخصیت، فروش فروشندگان موفق صنعت بیمه را پیش بینی می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2624674 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!