طراحی و ساخت چسب بافتی زیست تخریب پذیر با استفاده از نانو ذرات آلبومین و پلی پیرول به عنوان جایگزین بخیه در جراحی و تروما

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

استفاده از چسب های بافتی به جای بخیه یا منگنه برای بستن زخم به سرعت رو به افزایش است. به نظر می رسد استفاده از چسب های بافتی سریع تر و راحت تر از بخیه موجب بسته شدن زخم های جراحی شود. بعلاوه، چسب های بافتی کاربردهای فراوانی در زمینه مهندسی بافت و سیستم های دارو رسانی دارند.BioGlue یک چسب زیستی پرکاربرد در جراحی است که حاوی آلبومین سرم گاوی و گلوتارآلدهید است ولی به دلیل درصد بالای گلوتارآلدهید سمیت بافتی قابل توجهی دارد. استفاده از نانو ذرات آلبومین به همراه کراس لینکرهایی با سمیت کمتر مانند پلی پیرول می تواند باعث افزایش سازگاری چسب شود.

مواد و روش ها

در این مطالعه نانو ذرات آلبومین به روش انحلال زدایی تهیه شد و سپس برای تهیه چسب زیستی از پلی پیرول و گلوتارآلدهید با نسبت های مختلف استفاده گردید. ویژگی های نانو ذرات تهیه شده توسط آنالیزهای DLS، پتانسیل زتا، طیف FTIR و میکروسکوپ الکترونی بررسی شدند. اثر پارامترهای مختلف بر زمان ژل شدگی چسب بررسی گردید و سمیت سلولی چسب توسط تکنیک MTT آزمایش شد.

یافته ها

در میان کامپوزیت های تولید شده، کمترین زمان ژل شدگی برابر با 20 ثانیه برای کامپوزیت حاوی دو عامل شبکه ای کننده پیرول و گلوتارآلدهید 3% به دست آمد. نتایج تست MTT نشان داد که با کاهش درصد گلوتارآلدهید، میزان سمیت چسب حاصل نسبت به چسب حاوی 10% گلوتارآلدهید به شکل معنی داری کاهش می یابد (P<0.0001).

نتیجه گیری

چسب تهیه شده با پلی پیرول و گلوتارآلدهید3% دارای زیست سازگاری بیشتری نسبت به چسب حاوی گلوتارآلدهید 10% است و مدت زمان ژل شدگی آن نیز بسیار کمتر است؛ بنابراین این قابلیت را دارد که در کلینیک جایگزین آن شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
110 تا 124
لینک کوتاه:
magiran.com/p2627806 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!