تحلیل تئوری تحدید مسئولیت مالکان کشتی نفتکش در قبال جبران خسارت ناشی از آلودگی نفتی در حقوق دریایی ایران و کنوانسیون مسئولیت مدنی (سی ال سی)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

یکی از موارد مسوولیت دولت ها درجهت حفظ محیط زیست،، جبران خسارت ناشی از فعالیت نفتکش ها است. کنوانسیون بین المللی مسیولیت مدنی جبران خسارت ناشی از آلودگی نفتی مصوب 1969 (کنوانسیون) و قانون دریایی ایران، به موضوع مسوولیت دولت ها، مالکان شناورها و کشتی ها، صاحبان پالایشگاه ها و تجهیزات ساحلی و دریایی برای خسارات آلودگی نفتی ناشی از اقداماتشان توجه داشته اند. . تحقیق حاضر با روش توصیفی-تحلیلی و با بررسی دو سند، به این سوال پاسخ می دهد که شیوه های جبران خسارت آلودگی های نفتکش ها در حقوق ایران و کنوانسیون چگونه است و چه استثنایاتی دارد. یافته هاحاکیست که با اثبات عناصر آن، می توان چنین مسوولیتی را درصورت تقصیر، به صورت نامحدود برعهده دولت صاحب پرچم و مالکان و بهره برداران قرار داد و اگر مالک کشتی اثبات کند بروز خسارت تماما یا جزیا ناشی از عمل شخص زیان دیده علیه مالک بوده، می تواند از مسوولیت مبرا باشد. درخصوص جبران خسارت کنوانسیون روش هایی را برای تامین منابع مالیخسارات پیش بینی نموده است. درمقام مقایسه قانون ایران و کنوانسیون، حقوق دریایی ایران در مواد 75 به بعد قانون دریایی، تحدید مسوولیت مالک کشتی را برمبنای نظریه تقصیر پذیرفته درحالیکه کنوانسیونبه جزبند های 2و3 ماده 4، برمبنای مسوولیت مطلق مالک کشتی را مسیول هر گونه خسارت آلودگی ناشی از تخلیه یا نشت نفت در زمان بروز حادثه، می داند و از بند 4 ماده 3 برمی آید که درجهت نظریه خطر، هیچ گونه دعوایی جز در چهارچوب کنوانسیون علیه مالک قابل طرح نیست.

زبان:
فارسی
صفحات:
159 تا 178
لینک کوتاه:
magiran.com/p2629116 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!