مقایسه تاثیر دو روش آموزش مشاوره و راهنمایی بر آگاهی، نگرش و عملکرد اساتید راهنمای تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی همدان

پیام:
چکیده:
زمینه
برابر مقررات آموزشی، ارایه مشاوره و راهنمایی تحصیلی از وظایف اعضای هیات علمی محسوب می گردد. به منظور پیشگیری از مشکلات تحصیلی و بهبود پیشرفت تحصیلی دانشجویان، دانشگاه های علوم پزشکی موظفند دانشجویان را در طی تحصیل راهنمایی نمایند.
هدف
این تحقیق به منظور مقایسه تاثیر دو روش آموزشی در جهت افزایش آگاهی، نگرش و عملکرد اساتید راهنما در زمینه مشاوره و راهنمایی تحصیلی صورت گرفت.
روش کار
در این مطالعه 87 استاد راهنما شرکت نمودند. شرکت کنندگان در آموزش به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول (N=43)، ضمن دریافت مواد آموزشی خودآموز در کارگاه آموزش یک روزه شرکت نمودند. گروه دوم (N=44) فقط مواد آموزشی خودآموز دریافت نمودند. به منظور ارزیابی تغییر آگاهی، نگرش و عملکرد اساتید دو گروه آموزشی فوق از پرسشنامه ای که پایانی و روایی آن سنجیده شده بود، استفاده گردید.
یافته ها
نتایج حاصل نشان داد که میزان آگاهی اساتید راهنمای گروه اول (x?=14.77، SD=3.01) در زمینه مشاوره و راهنمایی تحصیلی دانشجویان نسبت به گروه دوم (X?=11.54، SD=2.76) بیشتر و دارای اختلاف معنی دار (p<0.001) بود. اما اختلاف معنی داری بین نگرش و عملکرد اساتید راهنمای دو گروه مشاهده نگردید.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که اجرای روش کارگاهی مشروط به برنامه ریزی کارگاه آموزشی با روش آموزشی ایفای نقش (Role Playing) و بحث گروهی همراه با کار گروهی در مقایسه با روش در اختیار قرار دادن مواد آموزشی باعث یادگیری فعال و قابل ملاحظه می شود. نتیجه این پژوهش می تواند در برنامه ریزی آموزش اساتید راهنمای دانشگاه ها مفید باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 93
لینک کوتاه:
magiran.com/p262920 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!