خصوصیات ضدمیکروبی، ضد بیوفیلمی و فارماکوکینتیکی برخی از اسانس های خانواده نعناعیان علیه استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین و ونکومایسین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:


وجود استافیلوکوکوس اوریوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) و ونکومایسین (VRSA) در مواد غذایی، یک نگرانی جدی برای سلامت عمومی ایجاد کرده است. هدف از این مطالعه، بررسی فعالیت ضدمیکروبی و ضدبیوفیلمی برخی از اسانس های خانواده نعناعیان شامل بادرنجبویه، مریم گلی و نعنا فلفلی، بر سویه های MRSA و برای اولین بار بر VRSA است. بدین منظور، تست های دیسک دیفیوژن، تست حداقل غلظت مهاری رشد (MIC)، حداقل غلظت باکتریسیدالی (MBC)، حداقل غلظت مهار تشکیل بیوفیلم (MBIC) و حداقل غلظت موردنیاز برای مهار باکتری های موجود در بیوفیلم (MBEC) تعیین شد. سپس ترکیبات موثره اسانس بادرنجبویه علیه پروتیین های PBP2a، agrA و Bap با استفاده از اتوداک وینا موردبررسی قرار گرفت و درنهایت، خصوصیات فارماکوکینتیک آن ها با استفاده از سرورهای ADMETsar و SwissADME بررسی شد. بر اساس نتایج به دست آمده، میزان MIC و MBC اسانس بادرنجبویه بر روی سویه MRSA به ترتیب برابر با 05/0 و 112/0 میلی گرم/میلی لیتر و بر روی سویه VRSA به ترتیب برابر با 8/1 و 5/2میلی گرم/میلی لیتر به دست آمد. میزان MBIC و MBEC اسانس بادرنجبویه در سویه MRSA به ترتیب برابر با 03/0میلی گرم/میلی لیتر و 112/0میلی گرم/میلی لیتر و در سویه VRSA به ترتیب برابر با 9/0میلی گرم/میلی لیتر و 2/3 میلی گرم/میلی لیتر شد. نتایج داکینگ مولکولی نشان داد که ترکیب بتاکاریوفیلن چه در جایگاه فعال و چه در جایگاه آلوستریک پروتیین PBP2a انرژی اتصالی بالاتری از بقیه ترکیبات موردبررسی نشان می دهد (6/6- کیلوکالری بر مول). از طرفی، ترکیبات موثره این اسانس، مخصوصا سیترونلال، تیمول و سیترال ازنظر خصوصیات فارماکوکینتیک قابل قبول بودند. از آنجایی که آنتی بیوتیک های طبیعی می توانند جایگزین مناسبی برای آنتی بیوتیک های معمولی در درمان بیماری های ناشی از موادغذایی استافیلوکوکوس اوریوس باشند، نتایج این مطالعه نشان داد که اسانس بادرنجبویه بر رشد و بیوفیلم سویه های MRSA و VRSA موثر است و می تواند به عنوان یک کاندید دارویی در پیشگیری و درمان عفونت های ناشی از سویه های دارای مقاومت آنتی بیوتیکی این باکتری مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
82 تا 103
لینک کوتاه:
magiran.com/p2629609 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!