اثر تنش های خشکی و فلزات سنگین بر ویژگی های رشد، مرفولوژی و وزن دانه گیاه کینوا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

کینوا با ارزش غذایی بالا، در برابر طیف وسیعی از تنش های غیرزیستی نیز بسیار مقاوم است. با وجود محدودیت منابع و افزایش تقاضا برای محصولات غذایی، می توان کینوا را در اراضی با باروری کم یا محدود، به خوبی کشت کرد و محصول خوبی تولید کرد.

روش پژوهش: 

این آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با سه تکرار در یک گلخانه تحقیقاتی واقع در منطقه صنعتی شهر ماه‍شهر از توابع استان خوزستان انجام شد. فاکتور اول شامل نوع خاک در دو سطح (آلوده و غیرآلوده) و فاکتور دوم شامل تنش خشکی (رژیم های آبیاری) در سه سطح (100 درصد ظرفیت مزرعه (بدون تنش)، 60 درصد ظرفیت مزرعه (تنش متوسط) و 30 درصد ظرفیت مزرعه (تنش شدید)) بودند.

یافته ها

نتایج نشان داد اثر متقابل نوع خاک و تنش خشکی بر کلیه صفات به جز وزن تر اندام هوایی و ارتفاع بوته معنی دار بود که کم ترین مقدار وزن تر و خشک ریشه، وزن خشک اندام هوایی و وزن هزاردانه در خاک آلوده همراه با تنش خشکی شدید مشاهده شد. با این وجود وزن هزاردانه کینوا تحت تاثیر تنش خشکی متوسط، اختلاف معنی داری با شرایط بدون تنش خشکی نداشت. بررسی اثرات ساده نشان داد آلودگی خاک با فلزات سنگین موجب کاهش 7/13 درصد وزن تر اندام هوایی و کاهش 5/30 درصدی وزن خشک اندام هوایی کینوا در مقایسه با گیاهانی که در خاک غیرآلوده رشد کرده اند، شده است.

نتیجه گیری

به طور کلی می توان گفت افزایش تنش خشکی، وزن تر ریشه و وزن هزاردانه در کینوا را به طور قابل توجهی کاهش داده است، اما درصد و نسبت این کاهش در خاک آلوده به فلزات سنگین به مراتب بیش تر از خاک غیر آلوده بود. با توجه به نتایج این پژوهش، کشت گیاه کینوا به عنوان گیاهی امیدبخش در خاک های دارای محدودیت های مشابه قابل بررسی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
737 تا 754
لینک کوتاه:
magiran.com/p2629908 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!