الگوی توسعه مدیریت آموزش عالی در دانشگاه های علوم پزشکی ایران در دوران همه گیری کووید-19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
این مطالعه با هدف تدوین مدلی برای توسعه مدیریت آموزش عالی در مراکز آموزشی وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی ایران در دوران همه گیری کووید-19 انجام شد.
روش ها
این پژوهش یک مطالعه ترکیبی بود که در سال 1400 و با تعداد 242 نفر از روسای دانشگاه، معاونان دانشگاه و مدیران گروه های آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی کشور که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند، پیگیری شد. در بخش کیفی مطالعه از نظرات خبرگان و متخصصین و اعضای هییت علمی مدیریت آموزش عالی در علوم پزشکی استفاده شد و روش گردآوری داده ها، مصاحبه بود. ابزار گردآوری تحقیق شامل یک پرسشنامه تدوین شده از محقق شامل دو بخش ویژگی های فردی و بررسی اهمیت شاخص های مدیریت آموزش عالی با توجه به شاخص ها، ابعاد و مولفه های شناسایی شده در بخش کیفی و مرور ادبیات بود. این پرسشنامه شامل 60 گویه است که پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 79/0 و روایی محتوایی آن 49/0 بوده است. داده های کیفی با تحلیل عاملی و پس از تعیین ابعاد و مولفه ها با استفاده از نرم افزار SPSS MAXQDA 2023 و LISREL 2022 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج بخش کیفی شامل توسعه فناوری، گسترش آموزش مجازی، افزایش کیفیت یادگیری، کارایی سیستم آموزشی، گسترش تحقیقات و دسترسی به منابع علمی، گسترش روابط بین الملل، بهینه سازی سرمایه، انعطاف پذیری آموزش، نظارت و ارزشیابی بود. مقدار عددی (Kaiser-Meyer-Olkin Measure of sampling) KMO بیش از 7/0 به دست آمد که این مقدار برای انجام تحلیل عاملی اکتشافی مناسب بود. تاثیرگذارترین ابعاد شامل توسعه علمی محتوای آموزشی، استفاده از فناوری در توانمندسازی، تبیین نظام آموزشی و نظارت و ارزشیابی آموزشی بود.
نتیجه گیری
تبیین نظام آموزشی، نظارت و ارزیابی مدیریت آموزش عالی از مولفه های لازم برای توانمندسازی دانشجویان است.
زبان:
فارسی
صفحات:
257 تا 276
لینک کوتاه:
magiran.com/p2631427 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!