بررسی اثربخشی آموزش مهارت های زندگی مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد بر دلزدگی و نشخوارهای ذهنی زنان خشونت دیده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یکی از مسایل و آسیبهای مهم در حوزه خانواده، پدیده خشونت خانگی است که در این بین خشونت علیه زنان موضوعی است که متخصصان حوزه سلامت روان به آن توجه دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی مبتنی بر رویکرد پذیرش تعهد بر دلزدگی و نشخوار های ذهنی زنان خشونت دیده صورت پذیرفت.

روش بررسی

پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و گروه گواه اجرا شد. جامعه آماری کلیه زنان متاهل خشونت دیده مراجعه کننده به مراکز مشاوره خانواده شهر رفسنجان در 6 ماهه اول سال 1401 بودند. روش نمونه گیری هدفمند و 30 زوج براساس پرسشنامه های خشونت نسبت به زنان حاج یحیی (1377)، دلزدگی زناشویی پاینز (1996) و نشخوار ذهنی نیما قربانی و همکاران (1386) انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15نفر) و گروه گواه (15نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش در معرض 10 جلسه آموزش مهارت های زندگی مبتنی بر رویکرد پذیرش -تعهد و گروه کنترل در این زمان هیچ آموزشی دریافت نکردند. داده ها با استفاده از آزمون کوواریانس چند متغیره تحلیل شدند.

یافته ها

نشان دادند که عمل آزمایشی حداقل بر یکی از متغیرهای وابسته تاثیر معنی دار داشته است. آموزش مهارت های زندگی مبتنی بر رویکرد تعهد و پذیرش(عمل آزمایشی) بر کاهش دلزدگی زناشویی (7.21=F و 0.01=P) و کاهش نشخوار ذهنی (4.07=F و 0.03=P) تاثیر مثبت داشته است. براساس اندازه اثر می توان گفت میزان اثربخشی مداخله در متغیر دلزدگی (0.47) و در مورد متغیر نشخوار ذهنی (0.38) بوده است.

نتیجه گیری

آموزش مهارت های زندگی مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد نقش بسیار مهمی در کاهش دلزدگی و نشخوار ذهنی زنان خشونت دیده ایفا می کند و می تواند به عنوان یک روش آموزشی اثربخش پیشنهاد شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
175 تا 185
لینک کوتاه:
magiran.com/p2631991 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!