ارزیابی دانش، نگرش و مهارت تکنیسین های داروخانه های شهر اهواز با استانداردهای WHO و ارائه پودمان آموزشی مناسب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سلامت انسان یکی از ابعاد مهم در مراقبت های پزشکی است. در این میان، داروخانه در دسترس ترین عضو گروه خدمات سلامت است. هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی میزان دانش، مهارت و نگرش تکنیسین های داروخانه شهر اهواز طبق استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و ارایه پودمان آموزشی مناسب بود.

روش کار

روش این پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری پژوهش (720 تکنیسین)، پرسشنامه محقق ساخته ارزیابی میزان دانش، مهارت و نگرش تکنیسین داروخانه با گزینه های خیلی کم، کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد به صورت تصادفی بین 250 نفر توزیع شد اما فقط 130 پرسشنامه تکمیل شد. سپس داده های جمع آوری شده با نرم افزار SPSS24 در دو بخش توصیفی شاخص های فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمونt تک نمونه ای، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی شفه) تجزیه وتحلیل گردید.

نتایج

با توجه به نتایج آزمون های آماری، میزان تسلط تکنیسین ها بر اساس خوداظهاری در پرسشنامه، در ابعاد دانش، مهارت و نگرش به طور معناداری بیش از میانگین مورد انتظار بود (0/001 ˂p)؛ بین میانگین نمرات تکنیسین ها بر اساس رشته تحصیلی در متغیرهای دانش، نگرش و مهارت تفاوت معناداری وجود ندارد (p >0/05)؛ اما بین تکنیسین ها به تفکیک سابقه در میانگین دانش، مهارت و نگرش تفاوت معنادار وجود دارد (p≤0/001).

نتیجه گیری

به طورکلی نتایج این مطالعه نشان داد که تکنسین داروخانه ها به عنوان ارایه دهنده خدمات دارویی معضل بسیار بزرگی در بخش نیروی انسانی برای کادر درمان و سلامت و به ویژه بیماران ایجاد کرده اند. برای حل این مهم و جهت جلوگیری از بروز فاجعه انسانی، باید به فکر بازنگری عمیق و اساسی بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p2632228 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!