بررسی علل ارائه درمان و مداخلات بیهوده حفظ حیات از دیدگاه پزشکان و پرستاران بخش های اعصاب و جراحی اعصاب بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 99-1398

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مداخلات بیهوده یا بی نتیجه حفظ حیات با اصول چهارگانه اخلاق پزشکی در تضاد است که نه تنها برای بیمار سودی ندارد بلکه به ضرر جامعه است. لذا این مطالعه با هدف تعیین علل ارایه درمان و مداخلات بی نتیجه حفظ حیات از دیدگاه ارایه دهندگان مراقبت در بخش های اعصاب و جراحی اعصاب بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است.

روش کار

پژوهش حاضر، مطالعه ای مقطعی توصیفی است که بر روی 64 پزشک و 72 پرستار شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1398 انجام شده است. جهت جمع آوری داده ها، از پرسشنامه 25 گویه ای محقق ساخته استفاده شد. جهت جمع آوری داده ها از نرم افزار Spss-24 و آزمون های آمار توصیفی استفاده شد.

یافته ها

میانگین سنی پزشکان و پرستاران به ترتیب 5.1 ± 34.25 و 8.2 ± 35.12 سال بود. از نظر پزشکان و پرستاران مهم ترین دلایل ارایه خدمات بی نتیجه حفظ حیات، نداشتن مجوز و دستورالعمل قانونی، اخلاقی و شرعی برای قطع دستگاه های حمایت کننده زندگی و عدم احیاء در بیماران مشرف به مرگ (مراحل پایانی حیات) ذکر شده بودند.

نتیجه گیری

نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که از دیدگاه پرستاران بیشترین دلایل ارایه مراقبت های بیهوده الزام اخلاقی و انسانی تیم درمان و مراقبت به ارایه مداخلات بی نتیجه حفظ حیات و از دیدگاه پزشکان نداشتن مجوز و دستورالعمل قانونی، اخلاقی و شرعی برای قطع دستگاه های حمایت کننده زندگی در بیماران مشرف به مرگ بوده است. برخی از علل مراقبت های بیهوده در این مطالعه ارایه شد که بخشی از این علل، بدون حل مسایل نظری و مطالعات کارشناسانه ی عملی قابل رفع نیست. تدوین دستورالعمل هایی برای تعریف درمان بیهوده به ویژه در مراقبت های پایان حیات و ارایه راه کارهایی جهت کنترل و مدیریت درمان و مداخلات بی نتیجه حفظ حیات ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
147 تا 156
لینک کوتاه:
magiran.com/p2634377 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!