اثربخشی کیفیت محیطی مدارس بر خودپنداره تحصیلی دانش آموزان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه و هدف پژوهش: 

ازآنجا که محیط مدرسه، محیط کسب دانش و رشد همه جانبه افراد است، کیفیت محیطی مدرسه بر تجربه مثبت و منفی کسب شده دانش آموزان از مدرسه اثرگذار است.وبه دنبال آن، ادراک دانش آموزان از محیط مدرسه، زمینه ساز رشد خودپنداره تحصیلی آنان می شود و اعتماد و اطمینان آنها به توانایی شان را افزایش می دهد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر تبیین تاثیر ارتقاء کیفیت و ادراک محیطی فضای مدرسه بر خودپنداره تحصیلی دانش آموزان از نگاهی پدیدارشناسانه می باشد.

روش پژوهش: 

پژوهش حاضر به روش کیفی (اکتشافی)و با رویکرد پدیدارشناسی توصیفی می باشد. روش گردآوری داده ها بااستفاده ازمنابع اسنادی معتبر موجود و مصاحبه نیمه ساختاریافته با دانش آموزان مدرسه منتخب شهراصفهان بوده است که اطلاعات گردآوری شده براساس روش تحلیل کلایزی در نرم افزاراطلس تی-آی (8) ارایه شده است.

یافته ها

وجود امکانات مناسب در مدرسه که موجب بالابردن شاخص های ذهنی و عینی محیط خواهدبود، برخودپنداره تحصیلی دانش آموزان نیز تاثیری مثبت دارد و در واقع این موارد به عنوان محرک های محیطی در فضای مدرسه بر فرد اثرگذار می باشد.

نتیجه گیری

نتایج پژوهش حاکی از آن است که با در نظرگرفتن شاخص های کیفیت عینی و ذهنی محیط و ارتقاء محیط کالبدی مدرسه براساس کیفیت های فضایی آن بر ادراک محیطی فرد موثر است، می توان بر عاطفه دانش آموزان نسبت به محیط مدرسه وداوری او نسبت به خود تاثیری مثبت ایجادنمود که درنهایت، موجب ارتقاء خودپنداره تحصیلی دانش آموزان خواهد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p2641143 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!