بررسی بیان ژن های MUC1، FGF2، HBEGF، CSF1 و VEGF-A در دستگاه تناسلی زنان مبتلا به حاملگی خارج رحمی: یک مطالعه مورد-شاهدی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

حاملگی خارج از رحم (EP) به عنوان لانه گزینی جنین در محلی غیر از حفره رحم تعریف می شود.

هدف

در این مطالعه هدف بررسی بیان چندین ژن در ناحیه آمپول لوله های فالوپ و بافت آندومتر زنان مبتلا به EP می باشد که ممکن است در EP نقش داشته باشند.

مواد و روش ها

در این مطالعه مورد-شاهدی، پنج زن که به دلیل EP تحت سالپنژکتومی قرار گرفتند و نیز پنج زن که به صورت کاذب برایشان بارداری ایجاد شده بود به عنوان گروه شاهد وارد شدند. این شرکت کنندگان طی سال های 1400-1398 به موسسه رویان تهران، بیمارستان شریعتی و بیمارستان آرش، تهران، ایران مراجعه کردند. ما بیان فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (VEGF-A)، موسین 1 (MUC1)، فاکتور تحریک کننده کلنی 1 (CSF1)، فاکتور رشد شبه فاکتور رشد اپیدرمی متصل به هپارین (HBEGF) و رشد فیبروبلاست فاکتور 2 (FGF2) را در ناحیه آمپولا و آندومتر زنان مبتلا به EP با استفاده از روش real-time PCR ارزیابی نمودیم.

نتایج

بیان VEGF-A در ناحیه آمپول گروه شاهد به طور معنی داری بیشتر بود. با این حال، تفاوت معنی داری در بافت آندومتر مشاهده نشد. ارزیابی CSF1 و FGF2 تفاوت معنی داری را بین گروه مورد و شاهد نشان نداد. HBEGF بیان معنی داری بالاتری را در ناحیه آمپول بیماران EP نشان داد، اما تفاوت معنی داری در بیان HBEGF در بافت های آندومتر گروه های مورد مطالعه وجود نداشت. بیان MUC1 در هر دو ناحیه مورد مطالعه بیماران EP به طور معنی داری بالاتر بود.

نتیجه گیری

نتایج ما قویا نشان می دهد که ژن های مذکور نقش مهمی در لانه گزینی جنینی مناسب دارند و اختلال در الگوهای بیان آنها می تواند منجر به EP شود. با این حال، مطالعات بیشتری برای تایید یافته های فعلی مورد نیاز است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
801 تا 808
لینک کوتاه:
magiran.com/p2644496 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!