بررسی نانوداروی تربینافین Terbinafine در درمان درماتوفیتوزیس القاشده در خوکچه هندی و مقایسه آن با میزان فعالیت تربینافین موثر در داروی تجاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

حیوانات منبع مهم کچلی برای انسان چه در جوامع شهری و چه در روستا محسوب می شوند به همین دلیل مسیله کنترل درماتوفیتوزیس در حیوانات از نظر بهداشت عمومی دارای اهمیت است. حضور پوسته های آلوده حیوانات در اماکن یک منبع بالقوه عفونت است. با توجه به شیوع بالای درماتوفیتوزیس و توجه به درمان سخت و طولانی در برخی فرم های این بیماری و عوارض جانبی ناشی از مصرف داروهای ضدقارچی، نیاز به جایگزین مناسب داروهای فعلی ضروری به نظر می رسد. دارویی که اثرات قوی و موثردر مهار قارچ و عوارض جانبی کمتری به همراه داشته باشد. اهمیت و نوآوری تحقیق حاضر، بررسی اثردرمانی داروی تربینافین Terbinafineبرروی مدل حیوانی(خوکچه هندی) و تبدیل این دارو به ابعاد کوچک درحد نانو جهت افزایش اثرات ضد قارچی آن است که هم بتواند حساسیت را بالا برده و هم مقاومت به درمان را کاهش دهد.

مواد و روش ها

سوش استاندارد ترایکوفایتون منتاگروفیتس 18748ATCC و ایزوله بالینی در مطالعه حاضر مورد استفاده قرارگرفت. مدل حیوانی برای ایجاد کچلی،30 عدد خوکچه هندی که در 4 گروه تیمار تقسیم بندی گردید(کنترل مثبت،کنترل منفی، فرم معمول تربینافین 1% و فرم نانو داروی تربینافین)،تلقیح در خوکچه هندی به روش تاگامی انجام گرفت. محل ایجاد ضایعه، روزانه از نظرعلایم بالینی به مدت 20روز بررسی شد. درمان موضعی 5 روز پس از آلوده سازی، هر 12 ساعت یکبار تا 40 روز پس از آلودگی ادامه یافت. درمان نانو دارو توسط آب پاش طوری در موضع پاشیده می شد که علاوه بر سطح آلوده، یک حاشیه چند سانتی متری نیز از مو های سالم اطراف خیس شود.کرم تربینافین 1% به شکلی روی ضایعه قرارداده که علاوه بر ایجاد یک لایه کامل و نازک، 2 سانتی متر از حاشیه ضایعه را نیز پوشش دهد.

نتایج

 در بررسی روی ناحیه درجات متوسطی ازضایعه (lesion score average) بود که در گروه فرم نانوداروی تربینافین تلفیقی، در روز آغازین درمان، عدد 3 score را نشان داد(سرخی قابل ملاحظه به همراه پوسته بزرگ) و برای گروه فرم معمولی داروی تربینافین Terbinafine (گروه4) عدد4 را نشان داد. اولسر و اسکار به همراه مواردی که در درجه 3 وجود دارند، روند کاهشی درجه ضایعات در گروه های درمانی نانودارو، در بین روزهای10 تا 15 اتفاق افتاد که با افزایش در 5 روز بعدی همراه شده و با یک روند منطقی تا روز 40 ادامه یافت، بطوری که در روز 40 همگی گروه ها به جز کنترل مثبت score صفر داشتند. بررسی های آماری بین گروهی که فرم معمول تربینافین یک درصد و کنترل منفی، اختلاف آماری معنی داری را در همه روزها به جز روز 35 و40 نشان می دهند (p<0.05). همین بررسی نشان داد که بین گروه نانوداروی تربینافین 1٪ و کنترل مثبت به ترتیب از روز 25 و30 تا پایان درمان اختلاف آماری معنی داری وجود داشته است (p<0.05) 

نتیجه گیری

این مطالعه نشان می دهدکه نانوداروها برای درمان درماتوفیتوزیس ناشی از تریکوفایتون منتاگروفایتیس مناسب و از نظر تاثیر درمان با فرم معمول داروها شدت و سرعت بهبودی قابل قیاس تری دارند. سرعت بهبود فرم نانوداروها از داروی معمولی بیشتر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
341 تا 353
لینک کوتاه:
magiran.com/p2648848 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!