تاثیر ترکیب تجاری عصاره های آویشن باغی و ختمی و اثر هم افزایی با آنتی بیوتیک اریترومایسین بر جمعیت میکروبی بافت کبد و طحال جوجه های گوشتی درگیر با سالمونلا تیفی موریوم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سالمونلاتیفی موریوم یکی از بیماریزاترین سالمونلا ها بوده که منجر به آلودگی در انسان، دام و طیور می شوند. استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها در جهت کاهش عوارض و از بین بردن باکتری ها در دوز های مختلف، منجر به ایجاد مقاومت می شود. بنابراین استفاده از ترکیبات ضدمیکروبی بدون عوارض جانبی، امری مهم تلقی می شود.

هدف

پژوهش حاضر به منظور بررسی اثر ضدمیکروبی ترکیب دو عصاره آویشن باغی و ختمی و هم افزایی این ماده با اریترومایسین بر عفونت سالمونلاتیفی موریوم، انجام گرفت.

روش کار

بدین منظور، از 40 قطعه جوجه یک روزه نژاد راس 308 در چهار گروه، استفاده گردید. تیمارهای آزمایشی شامل کنترل منفی، درمان با آنتی بیوتیک، درمان با تیماسین پلاس و درمان با آنتی بیوتیک و تیماسین پلاس بود. پس از القای عفونت، در روز های چهار و دوازده، بعد از مرگ با ترحم، بافت کبد و طحال جداسازی و مورد آزمایش، قرار گرفت.

نتایج

نتایج حاصل از شمارش کلنی اثبات کرد، شربت تیماسین پلاس دارای اثر ضدمیکروبی بر روی باکتری سالمونلاتیفی موریوم است. بیشترین میزان باکتری مختص گروه کنترل و کمترین مقدار مربوط به گروه درمان با آنتی بیوتیک و تیماسین پلاس، بود؛ همچنین مشخص شد شربت تجاری تیماسین پلاس عملکردی مشابه با آنتی بیوتیک دارد و به صورت هم افزایی با آنتی بیوتیک در کاهش جمعیت باکتری موثر می باشد. نتیجه گیری نهایی: بهتر است در زمان بروز عفونت ناشی از سالمونلا تیفی موریوم، به جای استفاده از مواد شیمیایی، از داروی گیاهی تیماسین پلاس استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p2649871 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!