طراحی مدل رابطه بین سبک رهبری خدمتگزار با اشتراک گذاری دانش با نقش میانجی سرمایه اجتماعی در دانشگاه علوم پزشکی مازندران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پژوهش حاضر به دنبال طراحی مدلی درخصوص مفاهیم سبک رهبری خدمتگزار و به اشتراک گذاری دانش در ارتباط با هم و سرمایه اجتماعی به عنوان متغیر میانجی در دانشگاه علوم پزشکی مازندران بوده و از این طریق به گسترش مرزهای دانش موجود در این حوزه کمک می نماید. لذا هدف تحقیق، طراحی مدل رابطه بین سبک رهبری خدمتگزار با اشتراک گذاری دانش با نقش میانجی سرمایه اجتماعی در دانشگاه علوم پزشکی مازندران بود.

روش کار

این تحقیق از نظر روش، آمیخته- پیمایشی می باشد. جامعه مورد بررسی در بخش کیفی شامل ریاست دانشگاه، مدیران حوزه ریاست، ریاست و مدیران معاونت های هشتگانه دانشگاه و ریاست نه دانشکده وابسته) دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران به تعداد تقریبی 45 نفر بود و در بخش کمی شامل کارکنان ستاد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران و دانشکده های زیرمجموعه، به تعداد 2016 نفر بود. در بخش کیفی، نمونه گیری به روش نمونه گیری گلوله برفی صورت پذیرفته و 20 نفر انتخاب گردیدند و در بخش کمی، به صورت نمونه گیری طبقه ای نسبی چندمرحله ای با فرمول کوکران و به تعداد 323 نفر بود. در این پژوهش با توجه به این که روش گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که این پرسشنامه شامل دو بخش شامل سوالات عمومی و سوالات تخصصی (شامل 95 گویه) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی از تکنیک دلفی استفاده گردید و در بخش کمی از روش معادلات سارختاری (SEM) و نرم افزار AMOS استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که بین سبک رهبری خدمتگزار با اشتراک گذاری دانش و نیز بین متغیر سبک رهبری خدمتگزار با سرمایه اجتماعی، رابطه معنی دار وجود دارد. همچنین بین سرمایه اجتماعی با اشتراک گذاری دانش، رابطه معنی دار وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که مدل ارایه شده در تحقیق در حد قابل قبول و مناسب قرار دارند.

نتیجه گیری

به طورکلی، هرچه در یک سازمان، رهبری خدمت گزار به طور گسترده وجود داشته باشد، به اشتراک گذاری دانش و سرمایه اجتماعی بیشتر خواهد بود. همچنین سرمایه اجتماعی دستیابی افراد به سایر منابع در داخل و خارج سازمان را تسهیل می کند و تمایل افراد برای درگیر شدن در تعامل دوطرفه را افزایش می دهد و اثربخشی ایجاد و به اشتراک گذاری دانش را بهبود می بخشد..

زبان:
فارسی
صفحات:
207 تا 219
لینک کوتاه:
magiran.com/p2651313 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!