بررسی رابطه کمال گرایی مدیران پرستاری باخوداتکایی وکنترل فکرپرستاران جوان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یکی از ویژگی های مهم شخصیتی که وجود آن در مدیران پرستاری می تواند سلامت روانی پرستاران را تحت الشعاع قرار دهد کمال گرایی است.   پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط کمال گرایی مدیران پرستاری با خود اتکایی و کنترل فکر پرستاران جوان انجام شد.

روش کار

مطالعه حاضر از نوع مطالعات توصیفی همبستگی است. جامعه پژوهش، 122نفر، شامل کلیه سرپرستاران بیمارستان شهید مصطفی خمینی طبس در سال 1399 به تعداد 12 نفر و تمامی پرستاران جوان زیر 35 سال شاغل در این بیمارستان به [p1]  تعداد110نفر بود. از این میان تمامی سرپرستاران به روش سرشماری و پرستاران به تعداد 73 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای تعیین کمال گرایی مدیران پرستاری از پرسش نامه کمال گرایی تری-شورت و برای تعیین میزان خود اتکایی و کنترل فکر پرستاران جوان به ترتیب [p2]  از پرسش نامه های کول کویت (2010) و ولز و دیویس (TCQ) استفاده گردید. سوالات پژوهش با نرم افزار SPSS نسخه 24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت[p3] . برای تحلیل داده ها آزمون ناپارامتری فریدمن، ضرایب همبستگی اسپیرمن و پیرسون به کار رفت.

یافته ها

نتایج نشان داد بین کمالگرایی و کمالگرایی مثبت و منفی مدیران باخوداتکایی پرستاران جوان رابطه معناداری وجود نداشت (P≥ 0/05). همچنین ارتباط معنی داری بین کمالگرایی و کنترل فکر پرستاران جوان وجود نداشت(P≥ 0/05). نتایج تحلیل همبستگی چندگانه نشان داد، 8/48% همبستگی چندگانه بین متغیرها،  معنی دار نمی باشد (P≥ 0/05).

نتیجه گیری

نتایج این پژوهش حاکی از عدم وجود همبستگی معنا دار بین متغیر کمال گرایی در مدیران پرستاری با کنترل فکر و خوداتکایی پرستاران جوان بود[p4] .

زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p2652322 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!