تدوین راه بردهای ارتقاء کیفیت در احداث پیاده راه های شهری؛ (مطالعه موردی پیاده راه طالقانی شهر ایلام)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه و هدف پژوهش: 

سیمای شهری اولین معرف هر شهر است که به نوعی نماینگر تاریخ، قدمت و فرهنگ آن شهر می باشد. از مولفه های سیمای شهری می توان به پیاده راه ها، مبلمان شهری، فضاهای سبز و... اشاره کرد. هدف اصلی طراحی پیاده راه ها ایجاد حس سرزندگی و جریان زندگی اجتماعی است. تنوع و نفوذ پذیری دو فاکتور مهم در ایجاد حس سرزندگی در پیاده راه ها هستند. مبلمان شهری نیز یکی دیگر از اجزای اصلی طراحی فضاهای شهری است که نقش کیفیت و کارایی فضاها را افزایش می دهد. از هدف های اصلی طراحی فضاهای شهری می توان به ارتقای کیفیت زندگی و ایجاد محیطی آرام و جذاب برای شهروندان اشاره کرد. از نظر شهروندان وجود امنیت در سطوح مختلف شهری که باعث احساس آرامش آنها می شود نیز مهم است. تامین این گونه امنیت همواره دارای مولفه های مختلفی از جمله کنترل اجتماعی می باشد. در این پژوهش سعی شده است بعد از بررسی اصول استاندارد سازی پیاده راه ها به معرفی و تجزیه و تحلیل پیاده راه طالقانی استان ایلام پرداخته شود.

روش تحقیق:

 این مقاله از نوع توصیفی-تحلیلی بوده و در بازه زمانی پاییز و زمستان سال 1401 و با شرکت 237 نفر از شهروندان سطح شهر که با روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شده اند، انجام شده است.

یافته ها

نکته مهم اجرای این طرح، قرارگیری مکان آن در هسته مرکزی شهر می باشد که باعث کاهش و یا عدم استفاده از وسایل نقلیه و همچنین کمبود فضای پارکینگ در هسته مرکزی شهر است که این مسیله به طور کلی قابل درک نیست.

نتیجه گیری

اکثریت شهروندان با اجرای این گونه طرح ها موافق هستند اما نکته ی مهم موقعیت این مکان برای اجرای کار می باشد که این مهم از نظر شرکت کنندگان تا حدودی مبهم و قابل تامل است، به صورتی که افراد موافق 58% و افراد مخالف مکان اجرای طرح 42% هستند. همچنین می توان پیشنهاد داد که قبل از اجرای طرح هایی به مشابه موضوع مورد اشاره حتما مطالعات دقیق و مهندسی شده انجام گیرد تا در آینده از بروز مشکلات متعدد جلوگیری شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2655848 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!