ارزیابی اثر عصاره هیدروالکلی گیاه گلرنگ بر شاخص های کلیوی سرم خون رتهای نر نژاد ویستار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

کلیه یکی از مهمترین ارگانهای بدن می باشد که نقش مهمی در سم زدایی بدن دارد وسلامت آن حایز اهمیت است . گیاه گلرنگ به عنوان یک ماده رنگزا می تواند درصنایع غذایی به جای ترکیبات رنگی سنتزی ونیز به جای زعفران مورد استفاده قرارگیرد،اثرات مفید فراوانی از جمله خاصیت ضد التهابی و... برای این گیاه عنوان شده است،اما تحقیق چاپ شده ای در زمینه اثرات این گیاه بر فعالیت کلیه وجود ندارد.ازاینروپژوهش حاضربه منظور مشخص شدن این مهم انجام شد.

مواد و روش ها

دراین پژوهش 40 سررت نرانتخاب وبه یک گروه کنترل وسه گروه تجربی که به مدت 28 روز به ترتیب عصاره با دوز 100و200و300 میلی گرم برکیلوگرم را به صورت داخل صفاقی دریافت می کردند، تقسیم شدند.درروز14و28 پس از خون گیری وجداسازی سرم اسیداوریک،کراتینین وازت_اوره به روش کالریمتریک و سدیم و پتاسیم به روش فلیم فتومتری اندازه گیری شد.

نتایج

بین میزان کراتینین و اسیداوریک (دو شاخص مهم در تشخیص بیماری های کلیوی) گروه های تجربی در مقایسه با گروه کنترل اختلاف آماری معنا دار مشاهده نشد،گرچه که بین میزان ازت اوره برخی گروه های تجربی و نیزسدیم وپتاسیم هر سه گروه تجربی در مقایسه با گروه کنترل در روز14و28اختلاف آماری معنی_دارمشاهده شد.

نتیجه گیری

باتوجه به عدم تغییر میزان شاخص های عملکرد کلیوی سرم (کراتینین و اسید اوریک) معلوم می شود که مصرف این عصاره هیچگونه اثر سویی بر فعالیت کلیه ندارد،بنابراین می توان در موارد مورد نیاز، حتی در طولانی مدت بدون نگرانی ازآثار کلیوی، این عصاره را مصرف نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2657664 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!