اولویت های پژوهشی در سلامت معنوی-اسلامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تعیین اولویت ها، فرآیندی مهم در مدیریت پژوهشی کشورها به شمار می رود که اهمیت آن بویژه در زمان تخصیص منابع محدود مالی و انسانی دو چندان می شود. رعایت نکردن ارزش ها و اخلاق در تصمیم گیری، موجب وارد شدن آسیب های فراوانی به فرد و جامعه می شود. در این میان ارز ش هایی که مبتنی بر فرهنگ الهی باشد، می تواند نظام تصمیم گیری را بهینه و سالم و ساده سازد. هدف از این پژوهش شناسایی و تعیین اولویت های پژوهشی در حوزه سلامت معنوی است.

روش ها

روش پژوهش حاضر با توجه به موضوع و هدف آن، روش کیفی از نوع دلفی کلاسیک است. جامعه آماری در پژوهش حاضر، متخصصین حوزه سلامت معنوی متشکل از پژوهشگران، اساتید دانشگاه ها، مدرسین حوزه های علمیه و نیز بررسی دیدگاه های اندیشمندان فعال در این موضوع بود. از میان جامعه آماری، 40 نفر تعیین شد و روش نمونه گیری مبتنی بر هدف بود. پس از جمع آوری مصاحبه های تخصصی و مطالب سخنرانی های صاحب نظران از روش تحلیل محتوا استفاده شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل درصد فراوانی از نرم افزار SPSS و برای تفکیک شاخص ها و تبیین روابط میان دیدگاه های متخصصین نرم افزارMAXQUDA  مورد استفاده قرار گرفت.

یافته ها

بر اساس نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر، 15 روش تحقیق مورد نیاز برای انجام پژوهش، 15 مبنای نظری درباره مطالعه سلامت معنوی، 15 خلاء تحقیقاتی پیرامون این موضوع و 12 آسیب اساسی فقدان سلامت معنوی در حوزه های فردی، خانوادگی و اجتماعی از سوی صاحب نظران و نخبگان عرصه سلامت معنوی-اسلامی مطرح شد.

نتیجه گیری

نتایج مصاحبه های انجام شده بیانگر این موضوع بود که روش های پژوهش با وجود مزایای بسیار، دارای معایبی نیز هستند. مبانی نظری مهم و اساسی در مطالعه سلامت معنوی حوزه های فلسفه، الهیات، روان‎شناسی، تعلیم و تربیت، جامعه‎ شناسی، حوزه حقوقی و پزشکی است که به زعم صاحب نظران از اهمیت بسزایی برخوردار است.

زبان:
فارسی
صفحات:
187 تا 195
لینک کوتاه:
magiran.com/p2658963 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!