امکان سنجی تحلیلی جانمایی کاربری موزه در فرآیندباززنده سازی بناهای تاریخی بر اساس انطباق الگوهای زیستی و زیبایی شناختی و استفاده از نظریه نحوه فضا (نمونه موردی: خانه تاریخی دایره اسقفی اصفهان)

نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

در الگوی جامع توسعه پایدار، شهرها و بناهای تاریخی و معضلات پیرامون آن و چگونگی ارزش گذاری و باززنده سازی آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. توسعه پایدار، بافت تاریخی هر شهر را مهم ترین مرکز فرهنگی شهر می داند و هدف دارد الگوی توسعه شهر را بر مبنای مسایلی ازجمله تعاملات انسانی، رفتارها و هنجارها، فرهنگ، هنر و درک زیبایی شناسانه و حافظه تاریخی بنیان گذارد. در این راستا، بازشناخت هستی های ارزشی شهرهای تاریخی هم در مقیاس جامعیت های شهری هنوز پای بر جا و چه در مقیاس محله ها و عناصر ارزشمند تاریخی که درون آن اسباب زندگی خانواده ها و فردها و گروه های اجتماعی بومی را فراهم می آورند، برای ارزیابی درست آنچه امروز تجربه می کنیم و حفاظت از آن ها به مثابه ثروتی فرهنگی، امری ضروری است.در شهرهای تاریخی کشور ایران خانه های تاریخی واجد ارزش بسیاری وجود دارد که باوجود تنوع و ابتکاری که در ساختار و ساختمان هر یک به کاررفته، در هر اقلیم از هویتی مشترک و ناگسستنی برخوردارند. این خانه ها به صورت ارگانیک بافت های تاریخی را غنا بخشیده و مهم ترین نقش را در یکپارچگی آن ها ایفا کرده اند. تاکنون مطالعه ی جامعی در راستای شناخت الگوهای ساخت و ظرفیت های درونی و بیرونی این خانه ها آن ها انجام نشده و با فرسایش و تخریب روزافزون آن ها، نظام معماری و ساختمانشان به سرعت در حال زوال و فراموش شدن است. حال مطالعه ی چندوجهی این بناها به منظور بازشناخت الگوهای ساخت خانه به عنوان ابتدایی ترین کانون رشد و پرورش افراد، با تکیه بر نمونه های ارزشمند برجای مانده که بیشترشان قدمت قاجاری و پهلوی دارند و استفاده مجدد و یا ارتقاء و تطبیق این الگوها با زندگی مدرن، امری بسیار ضروری است.    در این پژوهش خانه تاریخی دایره اسقفی اصفهان با روش تحلیلی-توصیفی و به عنوان الگو، از نظر مولفه های اقلیم، فرهنگ، هندسه و شکل و عناصر معماری و سازه ای که مبنای الگوهای ساخت این خانه هستند، مورد پژوهش، مطالعه و بررسی قرار گرفت. در بخش تحلیل معماری از نظریه نحو فضا(Space Syntax)  و الگوهای شناخت ساختار معماری استفاده شد و درنهایت هر مولفه با استانداردهای کاربری موزه تطبیق داده شد. در پایان راهکارهایی ارایه شد که رابطه دوسویه کاربری موزه و ساختار یک خانه تاریخی بتواند در راستای بهبود کیفی و عملکردی هر دو شکل گیرد، در راستای ارتقای کیفی پویا باشد و بخش مهم و کارآمدی از الگوی کلان توسعه پایدار شهری را فراهم آورد.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p2662007 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!