نقش کلینیک حقوق کودک در پیشگیری از بزه کاری کودکان و نوجوانان در فضای مجازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

فضای مجازی به دلیل ویژگی ها و ظرفیت هایی که دارد، مثل فرامرزی بودن، جذابیت، تنوع زیاد، گمنامی کاربران و سهولت، افراد به راحتی در آن مرتکب جرم می شوند. با توجه به این ویژگی ها، شاهد افزایش چشم گیر تعداد جرایم ارتکابی توسط کودکان و نوجوانان در این حوزه هستیم و به دلیل فرهنگ و آموزش ضعیف استفاده صحیح از فرصت های فناوری های نوین، در کشورهای کمتر توسعه یافته، این امر به تهدیدی جدی در فرآیند جامعه پذیری کودکان مبدل شده است. در این راستا می توان با توسعه هرچه بیشتر کلینیک های حقوق کودک، از ظرفیت آن ها برای ورود به مسایل مختلف مربوط به حقوق کودک، از جمله آموزش و ترویج حقوق کودک در حوزه سایبر، مشاوره، معاضدت حقوقی، مشاوره روان شناختی، مددکاری اجتماعی و مدیریت آسیب های تهدیدکننده کودکان در فضای مجازی که در واقع فلسفه تشکیل کلینیک های حقوق کودک نیز می باشند، استفاده کرد.

روش

پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای نگارش یافته است.

یافته ها

نظام قانونگذاری ایران در حمایت کیفری و حقوقی از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، خلاهای زیادی دارد؛ علاوه بر کودکان در بسیاری از موارد بزرگسالان نیز سواد رسانه ای چندانی ندارند که در راستای رفع این مشکلات کلینیک های حقوق کودک و ارگان های وابسته و مسیول، باید نسبت به آموزش آن ها اقدامات موثری انجام دهند.

نتیجه گیری

کلینیک های حقوق کودک می توانند با آگاهی بخشی در خصوص جرایم سایبری و تبیین ماهیت مجرمانه این رفتارها به کودکان و آموزش استفاده صحیح از فضای مجازی به آن ها و مدیریت این فضا طبق الگوی کشورهای پیشرو در این زمینه، از حقوق کودکان و نوجوانان در این حوزه دفاع کرده و نرخ بزه کاری در فضای سایبری توسط آنان را تقلیل دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p2662676 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!