بررسی ارتباط میزان نیتریک اکساید بزاق و دنچر استوماتیت مربط با کاندیدا: مطالعه مقطعی توصیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کاندیدا آلبیکنس یک میکروارگانیسم فرصت طلب از فلور طبیعی حفره دهان است که می تواند باعث عفونت در مخاط دهان شود. نیتریک اکساید یک رادیکال آزاد است که توسط ماکروفاژها تولید می شود و به شدت با فعالیت های ضد قارچی مرتبط است. این مطالعه با هدف بررسی میزان نیتریک اکساید بزاق در افراد مبتلا به دنچر  استوماتیت مربط با کاندیدا و افراد غیر مبتلا طراحی و اجرا شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه مقطعی،40 بیمار بی دندان دارای دنچر به دو گروه مبتلا به دنچر  استوماتیت و غیر مبتلا به دنچر  استوماتیت تقسیم شدند. قبل از تشخیص آزمایشگاهی کاندیدا، یک متخصص بیماری های دهان و دندان وجود دنچر  استوماتیت را از نظر بالینی ارزیابی کرد. نمونه های بزاق با استفاده از روش spitting جمع آوری و سطح نیتریک اکساید به روش گریس اندازه گیری شد. برای تجزیه و تحلیل آماری از آزمون های chi-square و Mann-whiteney با سطح معنی دار 0/05 استفاده شد.

یافته ها

این مطالعه نشان داد که سطح نیتریک اکساید در بیماران مبتلا به دنچر دنچر  استوماتیت به طور معنی داری بیشتر از بیماران غیر مبتلا بود (P-value=0.002). در این مطالعه، میانگین سطح نیتریک اکساید بزاق در بیماران مبتلا به دنچر  استوماتیت 43/538 ± 166/5485 میکرومول بود. درحالی که در بیماران غیر مبتلا میانگین سطح نیتریک اکساید بزاق برابر با  47/617 ± 118/0585میکرومول بود.

نتیجه گیری

غلظت نیتریک اکساید بزاق در بیماران می تواند با وجود عفونت های کاندیدایی در حفره دهان مرتبط باشد. در حضور کاندیدا سطح نیتریک اکساید افزایش می یابد و بنظر می رسد که این افزایش سطح نوعی پاسخ دفاعی به حضور عفونت های قارچی باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
82 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p2664377 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!