تحلیل اثر عوامل محیطی بر کشت ذرت علوفه ای با استفاده از منطق فازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

پهنه بندی دقیق عوامل محیطی هر منطقه برای فعالیت های کشاورزی، راهنمای بسیار مهمی برای تصمیم گیری مدیران و سیاست گذاران بخش کشاورزی و کشاورزان فراهم می کند.

هدف

این پژوهش به منظور پهنه بندی اراضی زراعی در استان لرستان برای کشت دوم ذرت علوفه ای در سال 1400، به کمک سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS)، فرآیند تحلیل شبکه ای (ANP) و منطق فازی انجام گرفت. روش پژوهش: ابتدا لایه رستری عوامل محیطی موثر بر کشت ذرت علوفه ای شامل عوامل اقلیمی (دمای کمینه، بیشینه و متوسط)، توپوگرافی (ارتفاع از سطح دریا و شیب) و خاکی (اسیدیته، بافت، پتاسیم قابل دسترس، فسفر قابل دسترس، ماده آلی و نیتروژن کل) در محیط GIS تهیه شد. سپس با استفاده از توابع فازی نقشه هر عامل فازی سازی گردید و وزن هر عامل به کمک ANP تعیین شد. با ترکیب لایه های وزن دار شده، لایه های نهایی تولید گردید و در نهایت این لایه ها به چهار طبقه خیلی مناسب، مناسب، ضعیف و نامناسب پهنه بندی شدند.

یافته ها

نتایج نشان داد که 35/96 درصد از سطح محدوده موردمطالعه دارای شرایط مناسب و 65/3 درصد دارای شرایط ضعیف برای کشت ذرت علوفه ای می باشد. به جز بخش کمی از شمال و جنوب اراضی زراعی استان لرستان، بقیه اراضی دارای شرایط مناسب بودند. ارزیابی نقشه های فازی نشان داد بیشترین اهمیت فازی مربوط به عوامل اقلیمی(63/0) و کمترین به عوامل خاکی (53/0) می باشد. بررسی جداگانه نقشه های عوامل اقلیمی، توپوگرافی و خاکی حاکی از ایجاد محدودیت توسط تمام عوامل به جز pH خاک برای کشت ذرت علوفه ای در استان لرستان می باشد.

نتیجه گیری

نتیجه این مطالعه زمینه منطقی برای برنامه ریزی استفاده بهینه از کاربری اراضی زراعی، مدیریت گیاه ذرت علوفه ای و افزایش درآمد کشاورزان را فراهم خواهد کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1001 تا 1014
لینک کوتاه:
magiran.com/p2668078 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!