جنگ ترکیبی در دعای چهل و نهم صحیفه سجادیه با رویکرد تطبیقی سخنان رهبری معظم مدظله العالی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
امام سجاد علیه السلام سرگرمی، دل سختی و نافرمانی را از بسترهای جنگ ترکیبی برمی شمرد. این سه به صورت سه مرحله انسان را مهیای جنگ ترکیبی می کنند. تهدید نظامی، تحریم اقتصادی، مذاکره فریبنده، جنگ نرم از عناصر تشکیل دهنده جنگ ترکیبی هستند؛ حیله گری، دروغ پردازی، تحریف، اتهام، اغراق و بزرگ نمایی از مشکلات از ویژگی های دشمن در جنگ نرم است. دشمن از همه ابزار؛ ایده و فکر متناسب با شرایط، دیده بانی، جنگ رسانه ای و جنگ شناختی، در جنگ نرم بهره می برد.
همه فریب ها و نیرنگ های دشمن برای رسیدن به اهداف ابتدایی مثل تحریف حقایق، اغوای مردم، پنهان کردن چهره واقعی دشمن، خسته کردن مردم، قطع رابطه با گروه مقاومت، و اهداف میانی؛ جلوگیری از پیشرفت، القای ناامیدی، جنگ روانی و متهم کردن ایران، تزلزل ایمان، تسلط بر ایران، است که در نهایت دشمن با این هدف ها قصد فروپاشی اقتصادی و فروپاشی نظام را دارد. مقابله با دشمن به اتحاد، تبیین، امیدبخشی، اقتدار نیازمند است؛ همدلی و اتحاد مردم در مواقع حساس، عامل موفقیت است. تاکید بر مشترکات یک جامعه و باورهای مذهبی و معنوی در انسجام آن اثرگذار است. از مهم ترین مولفه های اتحاد و انسجام ملی، اشتراکات اعتقادی و باورهای دینی و مذهبی است. براساس دعای چهل و نهم؛ امدادهای غیبی، ایستادگی در برابر دشمن، به هم ریختن لشگر دشمن، مهندسی معکوس توطیه از ره آوردهای اتحاد است. برای زدودن غفلت از جامعه باید امتیازها و پیشرفت ها را تبیین نمود و الطاف الهی را متذکر شد. کسب مولفه های قدرت باعث اقتدار و عزت حکومت اسلامی است. هدف از این نوشتار، استفاده بیش تر و عمیق تر از منابع ارزشمند دینی، افزایش بینش و بصیرت جامعه در برابر جنگ ترکیبی دشمن، ایجاد شناخت صحیح و دقیق از مساله و گسترش پژوهش های مشابه در مراکز علمی و پژوهشی است. روش جمع آوری اطلاعات در این نوشتار؛ کتابخانه ای و روش پردازش؛ توصیفی، تطبیقی، تحلیلی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
56 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p2673562 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!