سایزینگ سریع سازه یک ماهواره با توان تفکیک مکانی خیلی بالا مبتنی بر استراتژی طراحی برای عملکرد سامانه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه و
اهداف
در زمان حاضر صنعت طراحی و ساخت و پرتاب ماهواره از انحصار دولت ها خارج شده و نمایندگان متعدد بخش خصوصی در سراسر دنیا در حال رقابت با یکدیگر برای تصاحب سهم بیشتر در این فضای کسب و کار پر رونق می باشند. گرایش از تک-ماهواره های بزرگ، با دوره عمر عملکردی زیاد در مدارهای با ارتفاع بالا به سمت منظومه های پر تعداد متشکل از ماهواره های کوچک با دوره عمر عملکردی کم و در مدارهای با ارتفاع پایین یکی از پیامدهای این تغییر است. امروزه صنایع فضایی به صورت فزاینده ای تمایل به ساخت ماهواره در کلاس وزنی کوچک و هزینه های دوره عمر پایین دارند و پیشرفت فناوری در طراحی و ساخت هر یک از زیرسیستم های ماهواره این روند را سرعت بخشیده و باعث شده ماهواره های نسل جدید نه تنها از لحاظ سایز بلکه از لحاظ کارکرد نیز نسبت به ماهواره های نسل قبل برتر باشند. یکی از نیازمندی های طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره های ارزان قیمت به فضا، کاهش هزینه های دوره طراحی ماهواره می باشد. کاهش یا حذف سیکل های متعدد در فرآیند طراحی و جایگزین کردن روش های بهینه سازی سیکلیک با روش های مستقیم  می تواند در بهبود این روند موثر باشد.
روش ها
تکنیک های سایزینگ سریع که تا حد زیادی در صنایع هوایی شناخته شده هستند به طراحان کمک می کنند که بتوانند در مدت زمانی کوتاه طرحی نزدیک به محصول نهایی ارایه نمایند. در این تحقیق ما روشی مشابه را برای VHR PS-AEOSs پیشنهاد می کنیم که به طراحان کمک می کند از تمامی انواع مرزبندی های داخل فضای طراحی آگاهی یابند. مشابه آنچه که در طراحی هواپیما وجود دارد، در اینجا هدف نهایی، ایجاد یک فضای دو بعدی است که بتواند توصیفی از تمامی مراحل ماموریت را با استفاده از پارامترهای کلیدی پیکربندی ماهواره ارایه نماید. این ابزار طراحی فازهای بحرانی ماموریت به همراه فاکتورهای مربوط به فناوری های کلیدی در هر یک را نمایش می دهد. در این روش، طراح قادر خواهد بود به سرعت در خصوص موانع فناورانه ای که ممکن است در فازهای تحقیق، توسعه، تست و ارزیابی (RDT&E) طرح تاثیرگزار باشد تصمیم گیری نماید و/یا حتی نسبت به اعمال تغییراتی در ماموریت ماهواره با ذینفعان وارد مذاکره شود. از آنجا که معمولا هزینه های دوره عمر ماهواره تحت تاثیر تصمیماتی هستند که در فازهای RDT&E گرفته می شوند بنابراین انتظار می رود این ابزار طراحی نقشی اساسی در پایین نگاه داشتن کل هزینه های دوره عمر ایفا نماید. اینگونه تکنیک های سایزینگ سریع امکان بررسی های مصالحه ای بیشتری را در اختیار طراحان قرار می دهند.
یافته ها
این تحقیق بر دو محور اصلی متمرکز بوده است: (1) امکان ایجاد یک فضای طراحی با ویژگی های بالا برای سایزینگ سریع ماهواره، (2) مشخصات پارامتریک این فضای طراحی و شناسایی پارامترهای تاثیرگزار که این فضای طراحی را تشکیل می دهند. به عنوان مطالعه موردی نیز یک VHR PS-AEOS عملیاتی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و با استفاده از ابزار ایجاد شده، سایز گردیده است.
نتیجه گیری
حداکثر جرم VHR-PS-AEOS تا حد زیادی تحت تاثیر پیکربندی کلی آن می باشد و حداقل جرم آن نیز تحت تاثیر نرخ افت ارتفاع مداری در طی دوره عمر عملکردی ماهواره است. ابعاد محموله و جانمایی محموله در داخل سازه به منظور تامین چابکی مورد نیاز، الزامات بحرانی برای تعیین ابعاد کلی ماهواره و در نتیجه سطح و حجم آن می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
115 تا 126
لینک کوتاه:
magiran.com/p2674634 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!