اصل خسارت در تقابل میان جرم انگاری و جرم زدایی با نگاهی به راهبردها و سیاست های جنایی اینترپل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

همواره در طول تاریخ حقوق کیفری، جرم انگاری و تعیین حدود مسوولیت کیفری به عنوان یک حق مبنایی برای دولت ها پیش بینی شده است. ولی باید اذعان کرد، عدم رعایت اصول پایه و اساسی (نظیر اصل خسارت) برای اعمال این حق، محدودیت در آزادی افراد و تورم کیفری را به همراه خواهد داشت. از این روی، مجرای اصول اساسی توجیه جرم انگاری و نیز اصل آزادی افراد، تکلیف معینی را برای دولت ها ایجاد می نماید که حق جرم انگاری فارغ از این اصول را نخواهند داشت؛ از طرف دیگر نیز، عدم رعایت این موارد، نظر به عدم موفقیت نظام کیفری، تکلیف جرم زدایی از رفتار را بر دولت بار می کند و دولت همواره باید تلاش نماید زمینه جبران خسارت بزه دیده بیش از کیفرگرایی فراهم گردد. لذا، در این مقاله به بررسی اصل خسارت در تقابل میان جرم انگاری و جرم زدایی پرداخته و در این میان پیامد این موارد در تحقق سیاست و راهبرد پیش رو اینترپل در خصوص پیشگیری از جرم را بررسی می کنیم.

روش

این مقاله با روش تحلیلی-توصیفی نگارش یافته است.

یافته ها و نتایج

وفق اصل صرفه جویی کیفری، اعمال اصل خسارت محدودیت در جرم انگاری و نیز جرم زدایی از جرایم فاقد خسارت و ارایه جایگزین های دیگر را به همراه خواهد داشت؛ حتی در صورت تحقق جرم، جبران خسارت بزه دیده در غالب نظام عدالت ترمیمی نقش موثری در جرم زدایی خواهد داشت. زیرا، هدف مداخله بزه دیده در فرایند کیفری بیش از کیفر بزهکار، جبران خسارت می باشد. همچنین، در چهارچوب اساسنامه سازمان اینترپل در راستای پیشگیری از وقوع جرم، می توان با استفاده از نتایج نظریات جرم شناسی همچون نظریه برچسب زنی، ولو به صورت حداقل، جرم زدایی کامل و ناقص را اجراء و پاسخ های غیرکیفری نظیر جبران خسارت را در جهت جلوگیری از انحراف ثانویه و تحقق پیشگیری غیرکیفری جایگزین نمود و همچنین با اجرای توصیه کنوانسیون های بین المللی برای اعمال جرم انگاری ، دیدگاه پیشگیری کیفری را نیز عملی نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p2676015 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!