بررسی جایگزینی بستر کشت پیت ماس و کوکوپیت با سایر بسترهای کشت اقتصادی در پرورش نشاء عروسک پشت پرده (.Physalis peruviana L)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پرورش نشاء باهدف تولید محصول زودرس، کاهش طول دوره کشت و تولید دو یا چند مرتبه ای محصول در طول یک فصل رشد انجام می شود. با توجه به این که محیط کشت عامل مهمی در تولید نشاء محسوب می گردد، آزمایشی در قالب طرح کاملا تصادفی با چهار تکرار با هدف بررسی امکان جایگزینی بستر کشت پیت ماس و کوکوپیت با سایر بسترهای کشت اقتصادی ازجمله پالم پیت (الیاف خرما)، کمپوست و ورمی کمپوست در کشت و پرورش گیاه عروسک پشت پرده در طی سال های 1400-1399 در گلخانه ای واقع در توابع شهر مشهد انجام شد. تیمارها شامل: A (شاهد): کوکوپیت 60%+پیت ماس 30%+پرلیت 10%، B: پالم پیت (الیاف خرما) 60%+پیت ماس 30%+ماسه 10%، C: پالم پیت 60%+کمپوست 30%+ماسه 10% و تیمارD : پالم پیت 60%+ورمی کمپوست 30%+ماسه 10% بودند و صفات درصد و سرعت جوانه زنی بذر، طول ریشه و ساقه، قطر طوقه، تعداد و سطح برگ، وزن تر و خشک ساقه و ریشه، شاخص کلروفیل، نشت یونی و همچنین محتوای نسبی آب برگ ارزیابی شدند. نتایج نشان داد که به استثنای صفات طول ساقه (15/5 سانتی متر)، تعداد برگ (6 عدد)، نشت یونی (98/28 درصد) و وزن تر ساقه (5/3 گرم) که با برتری تیمار شاهد همراه بود، در سایر صفات، بین تیمار شاهد با سایر تیمارهای اقتصادی تفاوت چندانی مشاهده نگردید. لذا با توجه به دسترسی آسان و به صرفه بودن استفاده از این نوع ترکیبات در کشور، به نظر می رسد که این نوع از بسترهای کشت بومی و اقتصادی می توانند به عنوان جایگزینی کم هزینه و مطلوب برای ترکیب بستر وارداتی و پرهزینه شاهد، مورداستفاده قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p2678643 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!